АВТОР: ЮЛИЯ ЛАТИНИНА
ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ
ДО ТУК:
ГЛАВА 1. НАХОДКАТА В НАГ ХАМАДИ; ОТ КОДЕКСА НА БРУС ДО ОКСИРИНХ; ГНОСТИЧНИЯТ ПОДХОД КЪМ СВЕТА
ГЛАВА 2. АПОСТОЛ ТОМА “ЕВАНГЕЛИЕТО ОТ ТОМА“; “ПРОТОЕВАНГЕЛИЕТО ОТ ТОМА“ И ЯКОВ ПРАВЕДНИКА; АРАМЕЙСКИЯТ ОРИГИНАЛ; МЯСТО НА НАПИСВАНЕ: ЕДЕСА; ЖИВОТЪТ И НЕОБИКНОВЕНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА АПОСТОЛА ЮДА ТОМА; ИСТОРИЧНОСТ
ГЛАВА 3. ЮДА БЛИЗНАКА И ГРАД ЕДЕСА; РЕАЛНИЯТ АПОСТОЛ ТОМА; ЕВРЕИТЕ ИЗВЪН ГРАНИЦИТЕ НА РИМ; ЕДЕСА; ЦЪРКВАТА В ЕДЕСА; ХРИСТИЯНИТЕ И НАЗОРЕИТЕ; ТЕОЛОГИЯТА НА МНОГОЦВЕТНИТЕ ОДЕЖДИ; РЕАЛНАТА БИОГРАФИЯ НА ЮДА ТОМА; ГИБЕЛТА НА АПОСТОЛ ЮДА ТОМА
ГЛАВА 4. ЖИВОТЪТ И НЕОБИКНОВЕНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА АПОСТОЛ ЙОАН; ДИАЛОГЪТ ЗА ДУШАТА; БИОГРАФИЯТА НА АПОСТОЛ ЙОАН; ЕФЕСКИЯТ ДЪЛГОЛЕТНИК; ЕФЕС; ЕФЕСКИЯТ ПРЕТОР ЛИКОМИД И ЖЕНА МУ; ЕФЕСКИЯТ ТЕАТЪР; ЕФЕСКИЯТ ХРАМ; “ДЕЯНИЯТА НА АПОСТОЛИТЕ” И “ДЕЯНИЯТА НА ЙОАН”; СТРАНСТВАНИЯТА НА ЙОАН; КОНКУРЕНТЪТ; ДРУЗИАНА; ЕВАНГЕЛИЕТО НА ТАНЦУВАЩИЯ ХРИСТОС; МЕТАСТАЗИСЪТ НА ЙОАН; АНАЛИЗ; ”ОТКРОВЕНИЕТО НА ЙОАН БОГОСЛОВ”; PAUL vs JOHN; ТЕОЛОГИЯ; РЕАЛНАТА БИОГРАФИЯ;
ГЛАВА 5. КАК ДЯВОЛЪТ ПОСТРОИЛ ЦЪРКВА НА АПОСТОЛ ФИЛИП; ДЕЯНИЯТА НА ФИЛИП; АКТ ПЪРВИ, ИЛИ ЧЕРПАКЪТ ЧАКА; ОБИЧАИТЕ В ОБЩИНАТА НА ФИЛИП: ВЕГЕТАРИАНКИ С НИКАБИ; ГРАД ОФИОРИМА; ЦАР СОЛОМОН, ВЛАДЕТЕЛЯТ НА ДУХОВЕТЕ; ОФИОРИМА; В КРАЙНА СМЕТКА АПОСТОЛ ФИЛИП И ЕПИСКОП АВЕРКИЙ;
ГЛАВА 6. НЕОБИКНОВЕНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА РАВНОАПОСТОЛНАТА ТЕКЛА; АПОСТОЛ ПАВЕЛ В ПИСИДИЯ ”ДЕЯНИЯ НА ПАВЕЛ”; АНАЛИЗ; И ОТНОВО АНТОНИЯ ТРИФЕНА; КАКЪВ Е БИЛ ОРИГИНАЛЪТ НА “ДЕЯНИЯТА НА ТЕКЛА”?;
ГЛАВА 7. ГНОСТИЦИ И ЗИЛОТИ; СОФИЯ И АШЕРА; СЪВЕТЪТ НА БОГОВЕТЕ И НЕБЕСНОТО ВОЙНСТВО; САТАНАТА И ПРОИЗХОДЪТ НА ЗЛОТО; МИСТИЦИЗЪМ; СЪЗЕРЦАНИЕТО НА БОГА И ПРЕВРЪЩАНЕТО В АНГЕЛИ; КУМРАНСНКИЯТ МЕСИЯ; МАРВИН ХАРИС; МОРФОЛОГИЯ НА САКРАЛНИЯ ТРИЛЪР; ЧУДЕСА; АПОСТОЛИТЕ КАТО НОВИ ХРИСТОСОВЦИ; ПРЕСЛЕДВАНЕ НА ГОИСИТЕ; РЕАЛИСТИЧНОСТ;
ГЛАВА 8. ГНОСТИЦИТЕ И „НОВИЯТ ЗАВЕТ“ „ЕВАНГЕЛИЕТО ОТ ЙОАН“; „QUELLE“; АПОСТОЛ ПАВЕЛ;
ГЛАВА 9. ЕЛХАСАИТИТЕ, ТЕРАПЕВТИТЕ И МАНДЕИТЕ ПРОРОК МАНИ И ЕЛХАСАИТИТЕ; ТЕОЛОГИЯТА НА МАНИХЕЙЦИТЕ; ЕГИПЕТ И СЕКТАТА НА СПАСИТЕЛИТЕ; МАНДЕИТЕ; ХРИСТИЯНИТЕ И НОЦРИМ; ИСУС И НЕГОВАТА РАУХ;
ГЛАВА 10. СЛАВЯНСКИЯТ ЙОСИФ ЮДЕЙСТВАЩИТЕ; ОТ НАЗОРЕИ ДО PASAGINI; ЖИВОТЪТ И УДИВИТЕЛНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА ЙОСИФ БЕН МАТАТИЯ; “ЮДЕЙСКАТА ВОЙНА“; ТИБЕРИЙ АЛЕКСАНДЪР; СЛАВЯНСКИЯТ ЙОСИФ; ХРИСТОС НА ИМЕ ИРОД; ЦАР ИРОД, АНТИХРИСТЪТ; ВЪСТАНИЕТО НА ЮДА И МАТАТИЯ; ПРОРОК ЦАДОК TESTIMONIUM FLAVIANUM 2.0; УЧЕНИЦИТЕ НА ВЪЛШЕБНИКА; ТРОИЦАТА: ИРОД, ИСУС, ВЕСПАСИАН; ДРУГАТА ВОЙНА; А АКО ТОВА НЕ Е ИСТИНА?; ОТНОВО ЙОАН КРЪСТИТЕЛ
ГЛАВА 11. НЕОБИКНОВЕНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА ЕНОХ;
„КНИГАТА НА СТРАЖИТЕ“;
ПЕТОКНИЖИЕТО НА ЕНОХ;
ПОСЛАНИЕТО НА ЕНОХ;
МЕСИЯТА С БРАДАВИЦА НА ЛИЦЕТО;
И ЕНОХ ОТИШЪЛ И КАЗАЛ НА АЗАЗЕЛ;
КАК ИСУС ЦИТИРА ЕНОХ;
ПО-НАТАТЪШНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА ЕНОХ;
ЯХИЯ ЙОХАНАН;
ЕНОХ ИЛИ ИЛИЯ;
ЕНОХ 2.0
В БИБЛИОТЕКАТА НА ПАВЕЛ НИКОЛОВ:
ХИЛЯДОЛИКИЯТ ХРИСТОС: ИСТОРИЧЕСКО РАЗСЛЕДВАНЕ
ГЛАВА 11. НЕОБИКНОВЕНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА ЕНОХ
„ТОЛЕДОТ ЙЕШУ“
Има ли още някакви текстове за Йоан?
Има.
Още един източник за биографията на Йоханан/Цадок е „Толедот Йешу“, антиназорейска сатира, разпространяваща се в юдейска среда и представляваща антибиография на Месията Исус. Единен вариант на „Толедан Йешу“ няма. Изследователите сочат поне три групи текстове, кардинално различаващи се помежду си по сюжетите, времето на действие и пораждащата сюжета теология.
За „Толедат Йешу“ ще говорим отделно в друга книга, но сега ни интересува само една група от текстове, които изследователите са нарекли „Пилат“. Там действието се развива в Юдея по времето на управлението на Понтий Пилат. Тя се смята за най-ранната група от текстове, създадени писмено около III–IV в.
Според тази версия на „Толедот“ Исус бил гоис, творец на удивителни чудеса. Той отварял очите на слепите, възкресявал мъртвите и се провъзгласявал за Бог.
По заповед на Понтий Пилат Исус бил арестуван. Той бил обвинен, че прелъстява народа и се занимава с вълшебства.
Разпитан от Пилат за причината на магически си успехи, Исус се позовал на древни египетски книги, които притежавал. Той заявил, че това са книги на пророк Валаам, син на Фегор. Но когато Пилат го притиснал, Исус казал истината. Той признал, че тези книги не са египетски, а са написани от някой си Йоханан Бояджията. След това Исус заедно с Иоханан били изпратени на съд пред император Тиберий в Рим, където двамата гоиси се обявили за синове на Бога.
Не е трудно да се види, че пред нас имаме съвсем точно изложение, основаващо се вероятно на „Книгата на Стражите“. Кумранските сектанти твърдели, че удивителните им магически книги, даващи им власт да летят, да пробиват планини и така нататък, са донесени от някакви неведоми далнини: от Рая, от небето или в краен случай от Египет, където наистина би могло да се запазят остатъци от дореформения яхвизъм (сравни съобщението на Филон Александрийски за сектата на Спасителите, които имали книги от основоположниците на тази секта, от „древните мъже“).
А в действителност тези техни книги били написани от Йоханан Бояджията.
И така, имаме за християните две новини: едната – добра, другата – лоша.
Добрата новина се състои в това, че четиримата евангелисти са били прави. Могъщият пророк Йоан Кръстител наистина е кръстил Исус. Нещо повече, по всяка вероятност и го е помазал за Месия.
Това била много тържествена церемония. При която вероятно е прозвучал химнът: „Ти си мой син, аз те родих днес“. Йоан обявил на всеослушание, че е видял Светата раух, слизаща в Исус. Той провъзгласил Исус за Господ на Славата, за Вечен цар, за Свят и Велик, който „ще слезе да посети земята с милостта си“ (Енох, 5:28/25:3).
Йоан го признал за Втора власт на Небето. Това било много съществено свидетелство. Защото за това свидетелствал не друг, а самият Цадок, новото въплъщение на превърналия се в ангел Енох.
Лошата новина се състои в това, че при никакви обстоятелства могъщият родоначалник на „четвъртата секта“ Цадик не би могъл да провъзгласи Месията за пророк на любовта и мира. И при никакви обстоятелства това провъзгласяване ни бе могло да убегне от вниманието на римските власти.
(Следва)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.