АВТОР: ЮЛИЯ ЛАТИНИНА
ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ
ДО ТУК:
ГЛАВА 1. НАХОДКАТА В НАГ ХАМАДИ; ОТ КОДЕКСА НА БРУС ДО ОКСИРИНХ; ГНОСТИЧНИЯТ ПОДХОД КЪМ СВЕТА
ГЛАВА 2. АПОСТОЛ ТОМА “ЕВАНГЕЛИЕТО ОТ ТОМА“; “ПРОТОЕВАНГЕЛИЕТО ОТ ТОМА“ И ЯКОВ ПРАВЕДНИКА; АРАМЕЙСКИЯТ ОРИГИНАЛ; МЯСТО НА НАПИСВАНЕ: ЕДЕСА; ЖИВОТЪТ И НЕОБИКНОВЕНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА АПОСТОЛА ЮДА ТОМА; ИСТОРИЧНОСТ
ГЛАВА 3. ЮДА БЛИЗНАКА И ГРАД ЕДЕСА; РЕАЛНИЯТ АПОСТОЛ ТОМА; ЕВРЕИТЕ ИЗВЪН ГРАНИЦИТЕ НА РИМ; ЕДЕСА; ЦЪРКВАТА В ЕДЕСА; ХРИСТИЯНИТЕ И НАЗОРЕИТЕ; ТЕОЛОГИЯТА НА МНОГОЦВЕТНИТЕ ОДЕЖДИ; РЕАЛНАТА БИОГРАФИЯ НА ЮДА ТОМА; ГИБЕЛТА НА АПОСТОЛ ЮДА ТОМА
ГЛАВА 4. ЖИВОТЪТ И НЕОБИКНОВЕНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА АПОСТОЛ ЙОАН; ДИАЛОГЪТ ЗА ДУШАТА; БИОГРАФИЯТА НА АПОСТОЛ ЙОАН; ЕФЕСКИЯТ ДЪЛГОЛЕТНИК; ЕФЕС; ЕФЕСКИЯТ ПРЕТОР ЛИКОМИД И ЖЕНА МУ; ЕФЕСКИЯТ ТЕАТЪР; ЕФЕСКИЯТ ХРАМ; “ДЕЯНИЯТА НА АПОСТОЛИТЕ” И “ДЕЯНИЯТА НА ЙОАН”; СТРАНСТВАНИЯТА НА ЙОАН; КОНКУРЕНТЪТ; ДРУЗИАНА; ЕВАНГЕЛИЕТО НА ТАНЦУВАЩИЯ ХРИСТОС; МЕТАСТАЗИСЪТ НА ЙОАН; АНАЛИЗ; ”ОТКРОВЕНИЕТО НА ЙОАН БОГОСЛОВ”; PAUL vs JOHN; ТЕОЛОГИЯ; РЕАЛНАТА БИОГРАФИЯ;
ГЛАВА 5. КАК ДЯВОЛЪТ ПОСТРОИЛ ЦЪРКВА НА АПОСТОЛ ФИЛИП; ДЕЯНИЯТА НА ФИЛИП; АКТ ПЪРВИ, ИЛИ ЧЕРПАКЪТ ЧАКА; ОБИЧАИТЕ В ОБЩИНАТА НА ФИЛИП: ВЕГЕТАРИАНКИ С НИКАБИ; ГРАД ОФИОРИМА; ЦАР СОЛОМОН, ВЛАДЕТЕЛЯТ НА ДУХОВЕТЕ; ОФИОРИМА; В КРАЙНА СМЕТКА АПОСТОЛ ФИЛИП И ЕПИСКОП АВЕРКИЙ;
ГЛАВА 6. НЕОБИКНОВЕНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА РАВНОАПОСТОЛНАТА ТЕКЛА; АПОСТОЛ ПАВЕЛ В ПИСИДИЯ ”ДЕЯНИЯ НА ПАВЕЛ”; АНАЛИЗ; И ОТНОВО АНТОНИЯ ТРИФЕНА; КАКЪВ Е БИЛ ОРИГИНАЛЪТ НА “ДЕЯНИЯТА НА ТЕКЛА”?;
ГЛАВА 7. ГНОСТИЦИ И ЗИЛОТИ; СОФИЯ И АШЕРА; СЪВЕТЪТ НА БОГОВЕТЕ И НЕБЕСНОТО ВОЙНСТВО; САТАНАТА И ПРОИЗХОДЪТ НА ЗЛОТО; МИСТИЦИЗЪМ; СЪЗЕРЦАНИЕТО НА БОГА И ПРЕВРЪЩАНЕТО В АНГЕЛИ; КУМРАНСНКИЯТ МЕСИЯ; МАРВИН ХАРИС; МОРФОЛОГИЯ НА САКРАЛНИЯ ТРИЛЪР; ЧУДЕСА; АПОСТОЛИТЕ КАТО НОВИ ХРИСТОСОВЦИ; ПРЕСЛЕДВАНЕ НА ГОИСИТЕ; РЕАЛИСТИЧНОСТ;
ГЛАВА 8. ГНОСТИЦИТЕ И „НОВИЯТ ЗАВЕТ“ „ЕВАНГЕЛИЕТО ОТ ЙОАН“; „QUELLE“; АПОСТОЛ ПАВЕЛ;
ГЛАВА 9. ЕЛХАСАИТИТЕ, ТЕРАПЕВТИТЕ И МАНДЕИТЕ ПРОРОК МАНИ И ЕЛХАСАИТИТЕ; ТЕОЛОГИЯТА НА МАНИХЕЙЦИТЕ; ЕГИПЕТ И СЕКТАТА НА СПАСИТЕЛИТЕ; МАНДЕИТЕ; ХРИСТИЯНИТЕ И НОЦРИМ; ИСУС И НЕГОВАТА РАУХ;
ГЛАВА 10. СЛАВЯНСКИЯТ ЙОСИФ
ЮДЕЙСТВАЩИТЕ;
В БИБЛИОТЕКАТА НА ПАВЕЛ НИКОЛОВ:
ХИЛЯДОЛИКИЯТ ХРИСТОС: ИСТОРИЧЕСКО РАЗСЛЕДВАНЕ
ГЛАВА 10. СЛАВЯНСКИЯТ ЙОСИФ
ОТ НАЗОРЕИ ДО PASAGINI
Произходът на ереста на юдействащите удивително не интересувал не само борците с нея, но и повечето руски историци.
За Йосиф Волоцкий тя била просто сатанинска интрига. Споменатият по-горе кралски посланик, носител на челния опит в борбата с еретиците, вероятно виждал в нея мерзките машинации на евреите, насилствено накарани от московските господари да приемат християнството. Иловайский се опитвал да види в ереста отзвуци от западноевропейската реформация.
В действителност вилнюските юдеи, които дошли през 1470 г. с княз Михаил Олелкович в Новгород, са били най-вероятно наследници на онези pasagini, иначе казано – „минувачи“ (ср. „ще бъдете минувачи“ в Тома:47), които папа Юлий II анатемосал през 1511 г.
Названието pasagini било известно в Европа от XII в. През 1184 г. те били анатемосани от Веронския синод, през 1229 и 1235 г. - от папа Инокентий IV, а през 1929 г. - от папа Николай IV.
В произведението си „Summa contra haereticos“ Препозитин от Кремона съобщава, че pasagini-те практикуват обрязването, спазват съботата и употребяват само кашерна храна. Те смятат Исус Христос за Втори бог – по-висш от сътворените същества и демиург, създател на целия свят, и имат наглостта да цитират „Стария завет“ и „Новия завет“ в подкрепа на своята доктрина. За същите pasagini около 1250 г. пише Григорий от Бергамо, а малко по-рано, през XI столетие, кардинал Умберто да Силва Кандида съобщава за ереста на нашите добри познати - назореите, християни, които спазват съботата.
Иначе казано, юдействащите – наследници на pasagini-те и назореите – са преки потомци на истинските апостоли на Исус.
Причината, поради която pasagini-те се прехвърлили през XIII в. в Литва и Крим, е същата, която някога накарала назореите да се преместят в Мека. Понеже победилата църква преследвала всички, които не били съгласни с нейните възгледи, еретиците отивали в покрайнините на европейския свят – в кримските степи и в езическите балтийски лесове.
В средата на XIII в. те пристигнали в Литва по времето на крал Миндовг. Езичникът Миндовг се кръстил едва през 1251 г. и вероятно pasagini-те имали намерение да го привлекат към своята вяра. През XIV в. те се появили в България. През XV в. дошли със свитата на литовския княз Михаил Олелкович в Новгород.
В крайна сметка назореите просъществували почти две хиляди години и изчезнали от лицето на земята едва след Октомврийската революция: до Първата световна война в Русия все още имало около четиристотин хиляди съботяни. Разбира се, те били обикновени селяни: като политическа сила юдействащите изчезнали от историческата арена през декември 1504 г. Те били изгорени в дървени сандъци, а езиците им били изтръгнати.
Но преди да изчезнат, юдействащите оставили на света една от книгите, които превели от гръцки език, и тази книга е абсолютно безценен документ за историята на ранното християнство, книга, чието свидетелство е не по-малко важно от свидетелството на находката при Наг Хамади и на свитъците от Мъртво море.
Става дума за така наречения християнски Йосиф.
(Следва)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.