петък, януари 28, 2022

ВСИЧКИ ГОВОРЯТ ЗА МЕТАВСЕЛЕНАТА. КАКВО ТРЯБВА ДА ЗНАЕМ ЗА НЕЯ?

ИЗТОЧНИК: СНОБ

ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

1. Какво изобщо е метавселената?

Думата метавселена (англ. metaversе – бел. П. Н.) е измислена от писателя Нийл Стивънсън и е използвана от него в романа „Снежна катастрофа“ през 1992 година. Така писателят нарича основното място на действие в книгата, където се пресичат виртуалният и реалният свят.

Сега метавселена наричат мащабния проект за създаване на виртуално пространство, в което ще може да се взаимодейства с други хора и цифрови обекти. В резултат трябва да се получи нещо като разширен, обемен интернет.

С реализацията на проекта ще се занимават IT-корпорации и известни разработчици на игри. Включването в метавселената ще може да се осъществява с устройства за виртуална (VR) и допълнителна (AR) реалност, а също така с обикновени компютри и мобилни устройства.

2. Метавселената и алтернативната реалност едно и също нещо ли са?

Според днешната концепция за метавселената тя не е паралелен свят, а допълнение на съществуващия. В нея можем да отидем например на онлайн концерт на Били Айлиш от всяка точка на планетата или в един момент да направим виртуалната действителност полупрозрачна, за да видим с какво се занимава нашето дете, пълзящо по това време по килима в реално жилище.

Подобна метавселена е показана във филма „Матрицата“. По-съвременно и по-точно описание на идеята има в сериала „Черното огледало“. В серията „Бяло Рождество“ героите се движат между виртуален и реален свят и в реалния използват постоянно „умни лещи“ (наречени във филма „устройства Z-Eye“ – бел. П. Н.), които доизграждат реалността. Друг филм, в който събитията се разгръщат в метавселена, е „Да се приготви първият играч“ (режисьор Стивън Спилбърг – бел. П. Н.). Там главният герой се сражава, играе, печели и харчи пари, танцува и общува във виртуален свят. В реалния се връща по-скоро по необходимост.

3. Съществува ли вече метавселена?

Пълноценно – не, но има някои платформи, които са много близо до нейното създаване, например тримерният виртуален свят „Second Life“ и играта „Fortnite“.

Играта „Second Life“ е пусната през 2003 година, а четири години по-късно към нея се присъединяват един милион души. Днес в нея има около 750 хиляди активни потребители ежемесечно. Като си създадете аватар, вие се оказвате в свят, където няма предварително написан сюжет, необходимост да се изпълняват задачи или да се събират точки. Играчът има свобода на действие: в „Second Life“ може да се ожените, да имате деца, да постъпите на работа, да получите стипендия и да купите недвижим имот. Цената на недвижимите имоти, между другото, се променя постоянно, благодарение на което през 2006 година потребителят Айлин Греф от Германия спечели един милион реални долара.

„Fortnite“ е игра в жанра „кралска битка“ (англ. „Battle Royale“ – бел. П. Н.), където във всеки от виртуалните светове се пускат до сто играчи. Те вземат оръжие и ресурси и се опитват да оживеят. Задачата е да бъдат победени останалите участници и да се остане на игралното поле сам. Но освен това играчите могат да общуват и да се забавляват – например да отидат на концерт. Така през 2020 година виртуалния концерт на Травис Скот във „Fortnite“, транслиран едновременно в множество светове на играта, беше посетен от дванадесет милиона души.

Във „Fortnite“ може да си купите луксозно марково облекло, костюми от вселената „Marvel“ и „DC”. В един от модовете на играта потребителите могат да променят по желание игровия свят. През 2020 година „Fortnite“ имаше повече от 80 милиона активни играчи ежемесечно, а през 2018 и 2019 година беше най-доходната игра в света.

4. Добре, но кой разработва метавселените?

През октомври 2021 година за създаване на метавселена обяви ръководителят на „Facebook“ Марк Цукърбърг. Тогава той анонсира излизането през 2022 година на нова специализирана VR гарнитура. Устройството ще позволи да се осъществява зрителен контакт с други аватари и да се предават емоциите на потребителите с голяма точност, а още и да се виждат едновременно обекти и от виртуалната, и от обичайната реалност. Процесът за трансформиране на компанията от социална мрежа в оператор на метавселена, според твърденията, ще заеме пет години.

След „Facebook“ за създаване на метавселена заяви „Microsoft“. През януари компанията купи „Activision Blizzard“ – един от лидерите в индустрията на игрите, създател на играта „World of Warcraft“, и това е голяма крачка на корпорацията към метавселената. „Google“ и „Apple“ работят над подобни проекти.

5. И какво да правя в метавселената?

Предполага се, че във виртуалната реалност ще може да се прави всичко, каквото се прави в живота, но и много необичайни неща - от левитация и създаване на предмети с помощта на гласови команди до пътешествия в света на миналото и превръщане в различни същества. Извън виртуалния свят обектите и изобщо всичко, което се случва в метавселената, ще може да се изведе на екрана на смартфона, компютъра или например на панела на очилата за допълнителна реалност.

Потребителят ще има един или няколко цифрови аватара, с помощта на които ще може да се движи между многобройните светове, за да общува, да учи, да пазарува, да работи и да пътешества. Стоката (по-точно нейната проекция) ще може да се вземе в ръце преди покупката, а като оформите туристически пътен лист, веднага ще се озовете там, където искате да отидете. В същоот време още един аватар ще може да участва в различни игри и бързо да ги превключва. Поне на теория всичко трябва да бъде така.

6. Какво ще може да се купи в метавселената?

Много неща – от марково облекло до недвижими имоти. „Ferrari“ например пусна неотдавна цифров автомобил за „Fortnite“, а „Balenciaga“ – дрехи и обувки. И това не са единични случаи, много търговски марки – както премиални, така и масови – се включват във виртуалната търговия. Между другото, виртуалното имущество ще може да бъде взето условно в реалността – да се види или да се покаже лесно с помощта на AR или на екранни устройства.

7. А с какво ще плащаме за покупките?

Каква именно валута ще се използва в метавселената, засега не е известно, но едва ли ще бъде единна. Вероятно ще бъде разпространена криптовалута, а различните светове ще имат своя виртуална валута.

На всеки продаваем в цифровото пространство обект ще бъде присвоен свой незаменим токен (англ. NFT Token – бел. П. Н.) - етикет, който благодарение на блокчейн технологията ще потвърждава автентичността на дигитален продукт. За продажбата на цифрово съдържание е важно предметите в метавселената да могат да се предвижват свободно между световете, създадени на различни платформи. Което не е по-лесно за реализиране от това да накарате приложенията на „AppStore“ да работят на „Windows“.

8. Може ли да се печели в метавселената?

Да. Например със създаване и продажба на различни обекти в цифровия свят, с преподаване, а също така с работа в сферата на развлеченията. Най-вероятно в метавселената „ще се премести“ част от реалната работа: месенджърите и документите, таск мениджърите и уеб страниците – всичко ще има обемна виртуална версия. В метавселените вероятно ще се появят много нови професии и гигантски пазар на труда – както за създателите на съдържанието, така и за неговите консуматори.

9. Само ползи ли ще донесат метавселените?

Плановете за създаване на метавселени предизвикаха много критики: от това, че „Facebook“ няма достатъчни технически компетенции за стартирането на такъв проект, до неопределеността на подхода за реализиране на платформа, за която все още няма реално търсене. Освен това никой не разбира как в цифровото пространство, което предоставя максимална свобода, ще бъде осъществена защитата от оскърбително поведение и от нарушаване на личното пространство.

Другото опасение е етично – ще поискат ли хората да се връщат в реалния свят от виртуалния, който ще е вероятно още по-привлекателен от света на компютърните игри и съвременните социални мрежи? През 2020 година рисковият инвеститор и един от водещите идеолози на метавселената Матю Бол написа: „Става дума за това, че [при метавселената] ще се намираме вътре в компютъра, а не просто ще имаме достъп до него. Ще бъдем онлайн винаги, вместо винаги да имаме достъп до онлайн света“. От една страна, такъв цифров свят ще започне да измества още повече реалния, а от друга – ще бъде много добре осребрен.

10. Защо не пуснат метавселената още сега?

Трябва доста да се усъвършенстват редица технологии, благодарение на които метавселената ще работи: високоскоростно предаване на данни, AR и VR, облачни хранилища, блокчейн и други. Мнозина експерти смятат, че за това ще е необходимо десетилетие, а може би и повече.

Още една сложност се състои в това да се обединят протоколите и стандартите на различните цифрови платформи, така че продуктите, създадени за световете на метавселената на условния „Microsoft“ да работят и в световете на условния „Facebook“.

Кой и как ще следи в метавселената радикалното и недопустимото съдържание или поведение на потребителите, засега не е ясно. И въпросът за това как цензурирането на съдържанието ще се съчетава с личностното в цифровия свят, все още остава без отговор.

Да се предскаже в какво ще се превърне проектът за метавселена и ще получи ли той пълноценно развитие, е практически невъзможно. Също както през 80-те години на миналия век не е било възможно да се предвиди развитието на интернет през 2022 година.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.