събота, януари 08, 2022

КИНО / „СИНЯТА БРАДА“ („BLUEBEARD”, 1972 г.)

През 1697 г. Шарл Перо издава книжка с преразказани от него френски народни приказки, която нарича „Истории или приказки от минали времена“ („Histoires ou contes du temps passé“) и която съдържа само осем произведения, почти всичките от които можем да изброим безпогрешно: за котарака в чизми, за момиченцето с червената шапчица (не е шапчица всъщност, а шаперон, но това е друг въпрос!), за Пепеляшка, за момчето с големина на палец...

Малцина ще се сетят обаче за „Синята брада“, това произведение даже отсъства в някои български преводни издания. Дали защото не е типична приказка, а по-скоро народна легенда (единственото необичайно нещо там е само неизтриващата се кръв от ключа), дали защото издателите са решили да не плашат малките деца с окачените по стените умъртвени някогашни жени на Синята брада, не зная...

Но - така или иначе - именно това произведение става любимо за интерпретиране в областта на различни изкуства: литературата, операта, театъра, балета, но най-вече киното...

Да, в киното намираме над петдесет екранизации и екранни интерпретации; повечето – между другото - са интерпретации, по-близки до оригинала, или по-далечни, или много-много далечни като – да речем – „Мосю Верду“ на Чарлз Чаплин.

А една от тези интерпретации е филмът „Синята брада“ („Bluebeard“, 1972 г.) на американския режисьор от украински произход Едуард Дмитрик, известен филмов майстор в областта на жанра „филм ноар“ (тоест „черен филм“; френското название да не ви заблуждава, това е американски холивудски криминален жанр, белязан от значимите имена на Били Уайлдър, Джоузеф Манкевич, Алфред Хичкок, Жил Дасен – бащата на Жо Дасен, между другото, и прочее).

Действието на „Синята брада“ от 1972 година се развива през миналия век в Германия и отначало следва в общи линии сюжета на френския книжен оригинал.

Не много привлекателен (заради синята си брада) бивш военен германски летец от Първата световна война...

...се жени за миловидна красавица, животът му с която върви удивително добре, макар и с някои странности.

До онзи момент, когато непослушната съпруга отключва стаята с труповете.

И тук приликите с Шарл Перо свършват.

Оттам нататък следва разказът на Синята брада как и защо е убил всяка една от жените си: една гилотинирана, друга задушена, трета удавена, четвърта застреляна и така нататък – всичко седем.

Убийствата са различни, но причината за всичките е една.

Само че няма да ви я кажа, защото – ако решите да гледате филма, няма да ви бъде интересно.

А между другото някои критици определят екранизацията като еротична, но еротиката е от 70-те години на миналия век, така че освен голи цици, не се надявайте да видите нищо по-съществено.

Прецизните кинолюбители обаче, ако не друго, ще харесат сигурно музиката на Енио Мориконе и изпълнението на:

И на:

Филмът, разбира се, като оригинала на френския класицист, завършва също така приказно: лошият е наказан, а добрият тържествува...

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.