АВТОР: ЮЛИЯ ЛАТИНИНА
ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ
ДО ТУК:
ГЛАВА 1. НАХОДКАТА В НАГ ХАМАДИ; ОТ КОДЕКСА НА БРУС ДО ОКСИРИНХ; ГНОСТИЧНИЯТ ПОДХОД КЪМ СВЕТА
ГЛАВА 2. АПОСТОЛ ТОМА “ЕВАНГЕЛИЕТО ОТ ТОМА“; “ПРОТОЕВАНГЕЛИЕТО ОТ ТОМА“ И ЯКОВ ПРАВЕДНИКА; АРАМЕЙСКИЯТ ОРИГИНАЛ; МЯСТО НА НАПИСВАНЕ: ЕДЕСА; ЖИВОТЪТ И НЕОБИКНОВЕНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА АПОСТОЛА ЮДА ТОМА; ИСТОРИЧНОСТ
ГЛАВА 3. ЮДА БЛИЗНАКА И ГРАД ЕДЕСА; РЕАЛНИЯТ АПОСТОЛ ТОМА; ЕВРЕИТЕ ИЗВЪН ГРАНИЦИТЕ НА РИМ; ЕДЕСА; ЦЪРКВАТА В ЕДЕСА; ХРИСТИЯНИТЕ И НАЗОРЕИТЕ; ТЕОЛОГИЯТА НА МНОГОЦВЕТНИТЕ ОДЕЖДИ; РЕАЛНАТА БИОГРАФИЯ НА ЮДА ТОМА; ГИБЕЛТА НА АПОСТОЛ ЮДА ТОМА
ГЛАВА 4. ЖИВОТЪТ И НЕОБИКНОВЕНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА АПОСТОЛ ЙОАН; ДИАЛОГЪТ ЗА ДУШАТА; БИОГРАФИЯТА НА АПОСТОЛ ЙОАН; ЕФЕСКИЯТ ДЪЛГОЛЕТНИК; ЕФЕС; ЕФЕСКИЯТ ПРЕТОР ЛИКОМИД И ЖЕНА МУ; ЕФЕСКИЯТ ТЕАТЪР; ЕФЕСКИЯТ ХРАМ; “ДЕЯНИЯТА НА АПОСТОЛИТЕ” И “ДЕЯНИЯТА НА ЙОАН”; СТРАНСТВАНИЯТА НА ЙОАН; КОНКУРЕНТЪТ; ДРУЗИАНА; ЕВАНГЕЛИЕТО НА ТАНЦУВАЩИЯ ХРИСТОС; МЕТАСТАЗИСЪТ НА ЙОАН; АНАЛИЗ; ”ОТКРОВЕНИЕТО НА ЙОАН БОГОСЛОВ”; PAUL vs JOHN; ТЕОЛОГИЯ; РЕАЛНАТА БИОГРАФИЯ;
ГЛАВА 5. КАК ДЯВОЛЪТ ПОСТРОИЛ ЦЪРКВА НА АПОСТОЛ ФИЛИП; ДЕЯНИЯТА НА ФИЛИП; АКТ ПЪРВИ, ИЛИ ЧЕРПАКЪТ ЧАКА; ОБИЧАИТЕ В ОБЩИНАТА НА ФИЛИП: ВЕГЕТАРИАНКИ С НИКАБИ; ГРАД ОФИОРИМА; ЦАР СОЛОМОН, ВЛАДЕТЕЛЯТ НА ДУХОВЕТЕ; ОФИОРИМА; В КРАЙНА СМЕТКА АПОСТОЛ ФИЛИП И ЕПИСКОП АВЕРКИЙ;
ГЛАВА 6. НЕОБИКНОВЕНИТЕ ПРИКЛЮЧЕНИЯ НА РАВНОАПОСТОЛНАТА ТЕКЛА; АПОСТОЛ ПАВЕЛ В ПИСИДИЯ ”ДЕЯНИЯ НА ПАВЕЛ”; АНАЛИЗ; И ОТНОВО АНТОНИЯ ТРИФЕНА; КАКЪВ Е БИЛ ОРИГИНАЛЪТ НА “ДЕЯНИЯТА НА ТЕКЛА”?;
ГЛАВА 7. ГНОСТИЦИ И ЗИЛОТИ;
СОФИЯ И АШЕРА;
СЪВЕТЪТ НА БОГОВЕТЕ И НЕБЕСНОТО ВОЙНСТВО;
САТАНАТА И ПРОИЗХОДЪТ НА ЗЛОТО
В БИБЛИОТЕКАТА НА ПАВЕЛ НИКОЛОВ:
ХИЛЯДОЛИКИЯТ ХРИСТОС: ИСТОРИЧЕСКО РАЗСЛЕДВАНЕ
ГЛАВА 7. ГНОСТИЦИ И ЗИЛОТИ
МИСТИЦИЗЪМ
Но като че ли най-главната черта, обща и за гностиците, и за кумранците, е всепроникващият мистицизъм, иначе казано - тази форма на религия, която се основава на идеята за сливане на човека с Бога.
Централната, първоначалната, основната теза на гностицизма е тезата за възможността на човека да стане Бог посредством съкровеното знание. “Ти видя Христос - ти стана Христос” (Евангелие от Филип, 44). “Този, който е пил от моите уста, ще стане като мене. А аз ще стана като него” (Тома, 112).
Тази теза се различава радикално от съзнанието за нищожност пред Бога, характерно и за ортодоксалния юдаизъм, и от ортодоксалното християнство.
Но затова пък прилича много на кумранския мистицизъм. Основните, любимите текстове на Кумран са текстовете за мистичното съзерцаване на Бога, превръщащо не само Месията, но и редовия сектант в светец и член на Съвета на боговете.
Избраните в Кумран стават членове на “съвета на чистите богове (елим) и всички, които владеят вечното знание” (4Q286 Fr.7ai). Те са създадени, “за да стоят редом с войската на светците и да общуват със събранието на синовете на небето” (1QH 3.21–22). Кумранските текстове говорят пряко за “хора в Съвета на боговете” (1QSb, IV).
Нещо повече, кумранската община се нарича “яхад”, което буквално означава “заедно”. Това не е обаче просто “заедно”. Това са “хора заедно с боговете”. Това са хора, които участват в ангелска литургия с правата на елим (богове) и тези хора не случайно се наричат светци - с тази дума, която се употребява в древния яхвизъм за назоваване на членовете на Съвета на боговете, съратници на Яхве, който “идва със светите си множества” (Второзаконие, 33:2).
Колективното пеене на кумранците било акт на колективно възнесение, също като в общината на Йоан. Кумранците изобщо правели всичко заедно. Освен колективни Възнесения те имали колективни Петминутки на Омразата, по време на които проклинали колективно Велиал, и колективни публични Покаяния, удивително напомнящи тези, които организирал Мао Цзедун сред комунистите в Янан.
“Ние сме Твоят народ и Ти ни възнесе чудодейно на орлови криле и ни отнесе при Себе Си” (4Q504 Fr. 6). Пред нас е същата метафора, която по-късно използва апостол Филип.
“Кумранската община споделя с ангелите особеното си знание на Бога” - отбелязва Питър Шафър [1].
БЕЛЕЖКИ
1. Peter Shafer. The Origins of Jewish Mysticism, Princeton University Press, 2011. P. 125.
(Следва)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.