събота, октомври 16, 2021

“ПОКРОВ 17” НА АЛЕКСАНДР ПЕЛЕВИН - УРАГАННА ФАНТАСТИКА ЗА ЗАСЕКРЕТЕН ГРАД В КАЛУЖСКА ОБЛАСТ

ИЗТОЧНИК: DISGUSTING MEN

ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

Есента на 1993 г., Русия. Андрей Тихонов, московски журналист и писател, се свестява зад волана на своето “Жигули”. До него седи непознат милиционер с нож в гърдите - и изглежда ножът е бил забит от самия Тихонов. Журналистът си припомня смътно, че е имал намерение да посети по задача от редакцията Покров 17, закрит град в Калужска област. И ако се съди по всичко, посещението не протича без приключения.

“Андрей Василевич, ще отидете на едно неприятно място. Но и заплащането, както казах, ще бъде в троен размер. Трябва да разкажете на читателя нещо, което изобщо никога не е знаел. Всички сега знаят и за Чернобил, и за цял куп затворени територии с ядрено оръжие, а за Покров 17 научихме буквално преди няколко месеца. Как е възможно? От 81-ва да се държи такъв режим на секретност... <…> Сега всичко е до шията в лайна, ако решиш, атомна подводница можеш да купиш с всичките ѝ тайни, само пари да имаш, а тук...”

Събитията се развиват много бързо: следващите няколко страници дават темп в духа на “няма време за обяснения, тичай”. На триста километра от Кремъл, почти без спойлери, се случват всякакви възможни батаци. Физически аномалии с удивителни (за затворения град) мащаби, загадъчната субстанция, наречена “вещество на Кайдановски”, отвратителни същества, които местните именуват “ширлици”; тайнствен научноизследователски институт; на този фон се води и някаква неловка гражданска война между неизвестно от кого и неизвестно срещу кого. Първите срещнати стоварват върху Тихонов маса любопитна, но шокираща информация за това чудно място, потопено като че ли в някакъв страшен сън. А на основния въпрос “как попаднах тук и как да се върна у дома?”, дават най-страшния отговор: “никой не знае това, приятелю”. Всичките разкази, които героят чува, не се нуждаят от потвърждение - те и така са на всяка крачка.

В “Покров 17” има и допълнителни повествователни слоеве. Освен основния, в който Тихонов се опитва да се измъкне от своя Покров 17, се запознаваме и с откъси от романа му за Великата отечествена война, чието действие се развива приблизително по същите места; също от време на време се запознаваме и със загадъчни ретроспекции от октомврийския опит за преврат през 1993 година. Всичко това, разбира се, е свързано помежду си и за чест на автора е достатъчно органично, а откъсите от умишлено скучната военна проза са кратки и не успяват да уморят читателя.

В общи линии Пелевин се държи внимателно с времето на читателя. Всичко е много бързо, отстъпленията - само по същество, образите са очертани ярко и лаконично - достатъчно, за да се запомнят. Мнозина герои в романа имат реални прототипи, за които самият автор разказва - от Лимонов и Курехин до Липенко. Позоваването на реални личности или на други произведения е като че ли главна особеност на целия роман, при това имаща утилитарна функция.

Още преди “Покров 17” да получи престижната литературна награда “Нацбест”, някои критици задаваха въпроса доколко е разумно в текст от триста страници да се разгръща мощна полифония с такъв брой препратки. Така в един от най-яростните отзиви “Покров 17” беше наречен фенфик на “Сайлънт Хил” с декорации от късния СССР (или ранната Русия, както ви е угодно) и всъщност не е “самостоятелен” текст, който заслужава да получи награда.

Препратките у Пелевин са наистина на всяка крачка, зашифровани в имена и названия. С тяхна помощ авторът като че ли пести времето на читателите, изпълвайки романа с познати им контексти и смисли - и не винаги е важно дали имат пряко отношение към сюжета. Можем да започнем с главния герой: ако човек е израснал през 90-те години и поне с края на ухото си е чувал нещо за футбол, името Андрей Тихонов предизвиква у него много отчетлива асоциация. В различни моменти “Покров 17” прилича на съветска или руска фантастика, на цяла редица видеоигри, на “Сталкер” в най-различни прояви. Има даже шега за именития адаш на Александр Пелевин и тя, като всичко останало, изглежда уместна. Пелевин не просто успява да стовари тази маса от препратки върху хартията и да я разхвърли по романа, но и грамотно да я структурира - въпреки че място за маневриране авторът си е отделил много умерено.

“Покров 17” се носи стремително към финала си, но това бързане е абсолютно в темпа на героите на романа, които са готови на много, само и само да получат колкото се може по-скоро отговори на своите въпроси. Пелевин води читателя към тези отговори по най-краткия път, като реже ъглите, и може да ни се стори, че “Покров 17” не е достатъчно задълбочен и е прекалено пъстър, като комикс или видеоигра. Но за съвременната развлекателна литература в свят, където все по-сложно може да се задържи вниманието на читателя, това е ефективен начин да се разкаже цялата история.

1 коментар:

  1. Полезна статия! Поздравления за развитието на този сайт и много успехи с бъдещи новини

    ОтговорИзтриване

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.