АВТОР: БАРТ ЕРМАН
ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ
АНОТАЦИЯ. От тази книга ще научите откъде са се появили разказите за живота на Исус от Назарет, влезли в каноничните Евангелия, как са се предавали устно десетилетия наред до момента на писмената им фиксация в свещени текстове и може ли да се доверяваме на спомена за тях като надеждно свидетелство.
Световно известният изследовател на Библията и на ранното християнство Барт Ерман се основава на най-новите изследвания на древните култури, на ранното християнство, на механизмите на паметта, на принципите на работа на мозъка и разказва как и защо спомените за живота и смъртта на Исус са се променяли с времето, преди да се появи и да се разрасне Църквата, изградено върху неговото име.
ДО ТУК:
1. УСТНИТЕ ТРАДИЦИИ И УСТНИТЕ ИЗМИСЛИЦИ: СПОМЕНИ ЗА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА СПЪТНИЦИТЕ НА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА РАЖДАНЕТО И ДЕТСТВОТО НА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА ЖИВОТА И СМЪРТТА НА ИСУС/ ИСТИНСКИТЕ СПОМЕНИ ЗА ИСУС
2. ИСТОРИЯ НА ИНВЕНЦИЯТА: ХЕРМАН САМУЕЛ РЕЙМАРУС / КРИТИКА НА ФОРМИТЕ: НАУЧЕН КОНТЕКСТ / НАЧАЛО НА КРИТИКАТА НА ФОРМИТЕ / НЕ СА ЛИ УЧЕЛИ НАИЗУСТ ПРЕДАНИЯТА? / „КОНТРОЛИРАНА“ ЛИ Е БИЛА ТРАДИЦИЯТА? / КАК СЕ РАЗПРОСТРАНЯВАЛИ ПРЕДАНИЯТА
3. СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ И ЗАПАЗИЛИТЕ СЕ ЕВАНГЕЛИЯ: КАК ИЗСЛЕДВАЛИ СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ / СПОМЕНИ ЗА БААЛ ШЕМ ТОВ / ИСУС И ОЧЕВИДЦИТЕ / ЕВАНГЕЛИЯТА И СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ / ЕВАНГЕЛИЯТА И НАЙ-ДРЕВНАТА ЦЪРКВА / СВИДЕТЕЛСТВОТО НА ПАПИЙ / ЕВАНГЕЛИЯТА В КРАЯ НА II ВЕК / ЗАЩО МАТЕЙ, МАРК, ЛУКА И ЙОАН? / ИСТИНСКИТЕ АВТОРИ НА ЕВАНГЕЛИЯТА
4. ИЗКРИВЕНИТЕ СПОМЕНИ И СМЪРТТА НА ИСУС: ПРОУЧВАНЕ НА ПАМЕТТА: В НАЧАЛОТО / „ЗАПОМНЯНЕ“, 1932 г. / ПО-НАТАТЪШНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / ПОМНИМ ЛИ СЪЩНОСТТА? / СЪЩНОСТТА НА СПОМЕНИТЕ ЗА СМЪРТТА НА ИСУС / ВЛИЗАНЕТО В ЕРУСАЛИМ / ОЧИСТВАНЕТО НА ХРАМА / МЕЧОВЕ В ГРАДИНАТА / СЦЕНАТА С ВАРАВА / РАЗКЪСВАНЕТО НА ЗАВЕСАТА В ХРАМА / СПОМЕНИТЕ ЗА СМЪРТТА НА ИСУС
5. ИЗКРИВЕНИТЕ СПОМЕНИ И ЖИВОТЪТ НА ИСУС: СИЛНА ЛИ Е ПАМЕТТА НА УСТНИТЕ КУЛТУРИ? / НАЧАЛО НА ИЗУЧАВАНЕ НА УСТНАТА СЛОВЕСНОСТ: ЮГОСЛАВСКИТЕ РАЗКАЗВАЧИ / ПО-НАТАТЪШНИ ПОТВЪРЖДЕНИЯ / ПОВЕСТВОВАТЕЛНИТЕ ПРЕДАНИЯ В УСТНИТЕ КУЛТУРИ / ДОСТОВЕРНИ ПРЕДАНИЯ ЗА ЖИВОТА НА ИСУС / ИЗКРИВЕНИ СПОМЕНИ ЗА УЧЕНИЕТО НА ИСУС / УЧЕНИЕТО НА ИСУС: ПРОМЯНА НА СЪЩНОСТТА / ИЗКРИВЕНИ СПОМЕНИ ЗА ДЕЛАТА НА ИСУС / СПОМЕНИ, КОИТО СЕ ПРОМЕНЯТ ПРИ ПРЕРАЗКАЗА
6. КОЛЕКТИВНАТА ПАМЕТ И НАЙ-СТАРОТО ЕВАНГЕЛИЕ: „ЕВАНГЕЛИЕ ОТ МАРК“
/ ЗА КОЛЕКТИВНАТА ПАМЕТ: МОРИС ХАЛБВАКС
/ ЯН АСМАН И ИЗСЛЕДВАНЕТО НА „ИСТОРИЯТА НА ПАМЕТТА“
/ КОЛЕКТИВНАТА ПАМЕТ ЗА МАСАДА
/ ПАМЕТТА ЗА ИСУС В „ЕВАНГЕЛИЕТО ОТ МАРК“
/ ИСУС – НЕРАЗБРАНИЯТ БОЖИ СИН
ПАМЕТТА НА МАРК ЗА ИСУС
Ето така Марк разбирал Исус. И така го разбирала общината на Марк: Исус е Месия-Страдалец и Син Божи, чиито страшни мъки и смърт от ръцете на враговете не опровергават, а потвърждават неговото месианство. Смъртта и възкресението на Исус донесли спасение на хората. Исус не е установил Царство божие на земята по време на своя живот, но и не е възнамерявал да прави това. Той станал пример за учениците си, които също трябвало да пожертват своя живот за другите в очакване на окончателното оправдание. Исус бил оправдан от Бога, който го възкресил от мъртвите. И последвалите го негови ученици също ще страдат. Това не е лесно за разбиране, точно както не е лесно да се разбере защо месианството на Исус се съгласува с неговото страдание. Но гоненията на общината ще ѝ донесат голяма награда, когато в края на дните Исус се завърне като могъщ космически Съдия в славата си, за да установи Божието царство със своята сила.
Защо една от християнските групи имала такава памет за Исус? Както вече казах, ние си спомняме миналото, защото е свързано с настоящето, а опитът от настоящето влияе сериозно върху естеството на спомените. За съжаление нямаме друга информация за общината на Марк и за условията на нейното съществуване, която би ни позволила да разберем какво я подтикнало към подобни спомени за живота и смъртта на Исус. Остава да правим изводи от Евангелието. Въз основа на на него обаче е напълно невъзможно да се представи правдоподобна хипотеза за общината и нейната съдба.
Очевидно общината е преживявала трудности. Марк изразходва много време, обяснявайки защо това се случва. Хората, които следват Исус, ще се изправят пред всякакви изпитания, точно като Исус и както се очаквало от Исус. Гладът и войните, бедствията и особено преследванията могат да станат участ на общината (Марк 13:7-13). Но това отново е предсказано от Исус! Най-вероятно общината е трябвало да се справи с евреите и еврейските общини, които отхвърляли категорично месианството на Исус: как може един разпънат престъпник да бъде Месията! Но общината подготвила отговор: да, Исус бил разпънат (под предлог за престъпления срещу държавата), но основната причина за смъртта му бил тазиа, че той дал живота си за хората. Доказателството е неговото възкресение. Тези, които го следват, са изправени пред подобна съдба. И всичко това става по Божията воля.
Замисълът на Всевишния обаче не се изчерпва с това. Да, според древните надежди Месията трябвало да бъде владетел на велико Божие царство, а Исус не установил това Царство приживе. Но той не бил длъжен да го установява. Божият план бил различен: първо, Исус трябвало да бъде отхвърлен и убит. И месианството на Исус е потвърдено отгоре не само по време на живота му (когато той върши велики чудеса, изцелява болни, изгонва демони, възкресява мъртви, заповядва на природата), но и след смъртта му, когато в изпълнение на Писанията Бог го възкресява от мъртвите.
Но и това не е краят на историята: Исус ще стане владетел на Божието царство. Той ще се върне скоро. И когато се върне, ще съди Земята. Там ще бъде установено неговото царство, неговото владичество. И учениците му ще управляват заедно с него. Да, сега ще им бъде трудно. Но пред тях ги чака оправдание. Подобно на апостолите, които дори след смъртта на Исус не разбрали неговата мисия, вярващите също може да я разберат трудно. Но те трябва да бъдат малко търпеливи: краят е близо. И тогава Исус, който е запомнен като велик, могъщ и неразбран Божи син, който страдал и бил оправдан, ще оправдае онези, които му се доверяват и вярват в неговата изкупителна смърт и във възкресението. Тогава вярващите ще наследят великото Божие царство. Такава е паметта на Марк за миналото (Исус) и надеждата му за бъдещето на общината.
(Следва)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.