неделя, септември 04, 2022

ИСУС ПРЕДИ ЕВАНГЕЛИЯТА / 2. ИСТОРИЯ НА ИНВЕНЦИЯТА

АВТОР: БАРТ ЕРМАН

ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

АНОТАЦИЯ. От тази книга ще научите откъде са се появили разказите за живота на Исус от Назарет, влезли в каноничните Евангелия, как са се предавали устно десетилетия наред до момента на писмената им фиксация в свещени текстове и може ли да се доверяваме на спомена за тях като надеждно свидетелство.

Световно известният изследовател на Библията и на ранното християнство Барт Ерман се основава на най-новите изследвания на древните култури, на ранното християнство, на механизмите на паметта, на принципите на работа на мозъка и разказва как и защо спомените за живота и смъртта на Исус са се променяли с времето, преди да се появи и да се разрасне Църквата, изградено върху неговото име.

ДО ТУК:

УВОД/ СПОМЕНЪТ И ИСУС

1. УСТНИТЕ ТРАДИЦИИ И УСТНИТЕ ИЗМИСЛИЦИ:

СПОМЕНИ ЗА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА СПЪТНИЦИТЕ НА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА РАЖДАНЕТО И ДЕТСТВОТО НА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА ЖИВОТА И СМЪРТТА НА ИСУС / ИСТИНСКИТЕ СПОМЕНИ ЗА ИСУС

2. ИСТОРИЯ НА ИНВЕНЦИЯТА

Когато изследователите на паметта говорят за „изкривена памет“, те обикновено влагат в това понятие принизяващ смисъл. Те само имат предвид, че „помненото“ събитие не е станало в действителност. Повечето спомени за Исус, разгледани в предишната глава - а може би и всичките, - се отнасят към тази категория. Хората са си спомняли и думи, и дела на Исус, които историческият Исус не е говорил и не е вършил.

Дори най-малко образованият и здравомислещ човек ще схване лесно, че Исус не е усмирявал дракони, не е убивал неприятните му другари от детството и не е благославял лъвове, които ще станат хора. Явно е, че тези спомени са „измислени“. Това обаче не означава непременно, че някой е решил да излъже читателите със съчинени истории за Исус. Навсякъде около нас „помним“ събития, които не са ставали и то съвсем не от зла умисъл. Нещо повече, истории, които уж са се случили с известни хора, се съчиняват всеки ден. И макар че те не са „истински“ в историческия смисъл на думата, могат да бъдат истински в някаква друга плоскост, както е характерно за художествената литература. Изобщо казано, истории се измислят винаги и навсякъде, когато хората говорят за това, което са видели или чули. Когато тези истории се възприемат и се предават, след като се вярва в тях, те се превръщат в изкривена памет, даже и ако разказвачите са убедени в тяхната истинност.

Случвало ли се е същото с повествованията за думите и делата на Исус, при това не само в по-късни времена, когато са се създавали апокрифните евангелия, но и по-рано, през годините и десетилетията до нашите канонични евангелия?

Нещо любопитно: много хора приемат лесно изкривените спомени за Исус извън Новия завет, но изобщо не ги виждат в него. Защо? Явно по същата причина, по която читателите на Библията обикновено не забелязват противоречията между новозаветните евангелия, докато не им ги посочат. Всеки изследовател на Новия завет, който си служи с критичния метод и чете лекции за историческия Исус, се сблъсква постоянно със следната ситуация. През цяло занятие той обяснява как една и съща история е разказана в различните евангелия: показва разликите, сред които и откровени несъответствия. След занятието един от студентите идва с думите: „Чета евангелията много години, но никога не съм забелязал тези противоречия. Защо не съм ги забелязал?“

Добър въпрос! Защо не забелязваме това, което става под носа ни? Психолозите констатират: често не виждаме това, което не очакваме да видим.

Има един знаменит експеримент, осъществен от психолозите Даниел Саймънс и Кристофър Шамбри, творчески личности и нелишени от остроумие. Те го нарекли „Горилите сред нас“. Експериментът е посветен на своеобразна слепота: ситуация, когато хората не виждат това, което не очакват да видят.

Саймънс и Шамбри осъществили опита си няколко пъти, със сходни резултати. Същността е в това, че на участниците показват едноминутно филмче. Там има две групи хора – с бели и черни тениски – които си подхвърлят топка. Зрителите са помолени да следят играчите и да броят подаванията, които правят играчите с бели тениски.

Тези указания – да се обърне внимание на определена част от филмчето – трябвало да концентрират погледа на зрителите. В един момент в кадър се появява жена, облечена в костюм на горила. Тя гледа към камерата, бие се в гърдите и след това си отива. В кадър е само девет секунди.

След края участниците били попитани дали са видели нещо необичайно. И ето го удивителният резултат: около половината от тях не са забелязали човека с костюм на горила.

Това изглежда невероятно: как може да не се забележи толкова странно и неочаквано нещо? След експеримента Саймънс и Шамбри разказали на по-малко наблюдателните зрители за горилата. И обикновено се сблъсквали с велико недоверие. Тогава им показвали филмчето отново. След повторното гледане мнозина се учудвали: нима това е същата лента? Не може да не са видели това! Защото горилата е в средата на кадъра. Ще я види всеки. Или не?

Не. Ако не очаквате да видите нещо, можете изобщо да не го забележите.

Саймънс и Шамбри достигат до извода: „Ние възприемаме и запомняме само тези обекти и детайли, които получават фокусирано внимание“. Ако се съсредоточите върху това как хората с бели тениски подхвърлят топката, може и да не забележите как горилата се тупа по гърдите.

А сега да се върнем към моя въпрос: възможно ли е някои хора – много хора! – да виждат „измислени“ легенди за Исус и „изкривени“ спомени за неговия живот извън Новия завет, но изобщо да не ги виждат в Новия завет? В първия случай те очакват да видят такива легенди, във втория случай – не…

Оказва се, че изследователите от критичното направление на Новия завет са давали винаги утвърдителен отговор на този въпрос. Дал го и първият библеист, който написал изследване за живота на Исус не от религиозна и богословска гледна точка, а от критична: той разглеждал евангелията като исторически източници, които, като всички исторически източници, могат да съдържат противоречия и измислици. Ученият се казва Херман Самуел Реймарус (1694–1768).

(Следва)

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.