сряда, март 15, 2023

ИСУС ПРЕДИ ЕВАНГЕЛИЯТА / 4. ИЗКРИВЕНИТЕ СПОМЕНИ И СМЪРТТА НА ИСУС / РАЗКЪСВАНЕТО НА ЗАВЕСАТА В ХРАМА

АВТОР: БАРТ ЕРМАН

ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

АНОТАЦИЯ. От тази книга ще научите откъде са се появили разказите за живота на Исус от Назарет, влезли в каноничните Евангелия, как са се предавали устно десетилетия наред до момента на писмената им фиксация в свещени текстове и може ли да се доверяваме на спомена за тях като надеждно свидетелство.

Световно известният изследовател на Библията и на ранното християнство Барт Ерман се основава на най-новите изследвания на древните култури, на ранното християнство, на механизмите на паметта, на принципите на работа на мозъка и разказва как и защо спомените за живота и смъртта на Исус са се променяли с времето, преди да се появи и да се разрасне Църквата, изградено върху неговото име.

ДО ТУК:

УВОД / СПОМЕНЪТ И ИСУС

1. УСТНИТЕ ТРАДИЦИИ И УСТНИТЕ ИЗМИСЛИЦИ: СПОМЕНИ ЗА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА СПЪТНИЦИТЕ НА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА РАЖДАНЕТО И ДЕТСТВОТО НА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА ЖИВОТА И СМЪРТТА НА ИСУС/ ИСТИНСКИТЕ СПОМЕНИ ЗА ИСУС

2. ИСТОРИЯ НА ИНВЕНЦИЯТА: ХЕРМАН САМУЕЛ РЕЙМАРУС / КРИТИКА НА ФОРМИТЕ: НАУЧЕН КОНТЕКСТ / НАЧАЛО НА КРИТИКАТА НА ФОРМИТЕ / НЕ СА ЛИ УЧЕЛИ НАИЗУСТ ПРЕДАНИЯТА? / „КОНТРОЛИРАНА“ ЛИ Е БИЛА ТРАДИЦИЯТА? / КАК СЕ РАЗПРОСТРАНЯВАЛИ ПРЕДАНИЯТА

3. СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ И ЗАПАЗИЛИТЕ СЕ ЕВАНГЕЛИЯ: КАК ИЗСЛЕДВАЛИ СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ / СПОМЕНИ ЗА БААЛ ШЕМ ТОВ / ИСУС И ОЧЕВИДЦИТЕ / ЕВАНГЕЛИЯТА И СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ / ЕВАНГЕЛИЯТА И НАЙ-ДРЕВНАТА ЦЪРКВА / СВИДЕТЕЛСТВОТО НА ПАПИЙ / ЕВАНГЕЛИЯТА В КРАЯ НА II ВЕК / ЗАЩО МАТЕЙ, МАРК, ЛУКА И ЙОАН? / ИСТИНСКИТЕ АВТОРИ НА ЕВАНГЕЛИЯТА

4. ИЗКРИВЕНИТЕ СПОМЕНИ И СМЪРТТА НА ИСУС: ПРОУЧВАНЕ НА ПАМЕТТА: В НАЧАЛОТО / „ЗАПОМНЯНЕ“, 1932 г. / ПО-НАТАТЪШНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / ПОМНИМ ЛИ СЪЩНОСТТА? / СЪЩНОСТТА НА СПОМЕНИТЕ ЗА СМЪРТТА НА ИСУС / ВЛИЗАНЕТО В ЕРУСАЛИМ / ОЧИСТВАНЕТО НА ХРАМА / МЕЧОВЕ В ГРАДИНАТА / СЦЕНАТА С ВАРАВА

РАЗКЪСВАНЕТО НА ЗАВЕСАТА В ХРАМА

В края на главата ще посочим още един пример за изкривена памет от разказите за Страстите. Отново няма да разглеждаме всичко подробно, а ще се спрем на най-интересните моменти.

В синоптичните евангелия (но не и в „Евангелието от Йоан“) смъртта на Исус е съпроводена с разкъсване на храмовата завеса, отгоре до долу. Между трите спомена за това събитие има някои разлики.

- Според Марк, най-старото от евангелията, завесата се разкъсала след смъртта на Исус (Марк, 15:38).

- Според Лука завесата се разкъсала малко преди смъртта на Исус (Лука, 23:45).

Двете версии не могат да бъдат верни едновременно.

Крайно неправдоподобно, поне по една причина, изглежда версията на Матей. У него не само се разкъсва храмовата завеса: става земетресение, скалите се напукват (всичките ли?). Нещо повече:

”Гробовете се разтвориха и много тела на починали светии бяха възкресени, които, като излязоха от гробовете след Неговото възкресение, влязоха в светия град и се явиха на мнозина“. (Матей, 27:52-53).

Наистина ли? Множество мъртъвци са оживели и са се разхождали по Ерусалим? Освен фундаменталистите и строгите буквалисти, почти никой от читателите не е толкова лековерен, за да смята този спомен за точен.

Но как стои въпросът с разкъсването на завесата? Много е съмнително, че това е станало наистина. Иначе защо не се споменава извън пределите на Новия завет? Например Йоисф Флавий пише за храмовата завеса, при това пише като човек, който познава добре Храма и неговата подредба преди антиримското въстание. (То избухнало тридесет и пет години след разпятието.) Как не е забелязал, че храмовата завеса вече не съществува? Или трябва да мислим, че еврейските свещеници са я зашили след нейното разкъсване? Но ако е така, странно е, че Йосиф Флавий не съобщава за нейната катастрофа.

Ако разказът е исторически недостоверен и е изкривена памет, за какво е той? Тук всичко е достатъчно ясно. Както ще видим в глава 7, „Евангелието от Марк“ в определен смисъл е посветено изцяло на смъртта на Исус. В науката отдавна се е появило и се е затвърдило мнението, че това е „разказ за Страстите с дълъг предговор“. Както вече отбелязахме, у Марк има непропорционално дълго място за последните дни и часове на Исус. Но даже до описанието на Страстната седмица Исус отново и отново говори за съдбата, която го очаква: ще го отхвърлят и ще го разпънат, но ще възкръсне от мъртвите. Той предсказва три пъти, че това ще се случи (Марк, 8:31; 9:31; 10:32–33). Неговите действия и учения съдържат и други намеци за предстояща смърт.

Но защо, от гледна точка на Марк, Исус трябва да умре? Защото Исус трябва да даде живота си за „откуп за мнозина“ (Марк, 10:45). Смъртта на Исус слага началото на ново отношение между Бог и неговия народ. Тя сваля греховете от хората.

А какво общо има с това храмовата завеса? Въпросът е там, че Марк най-вероятно има предвид дебелата завеса, отделяща Светая светих от останалите части на Храма. Светая светих е особена стая в духовния храмов център. Смятало се, че вътре обитава Бог. В нея нямало нищо и в нея – в Божието присъствие – нямал право да влиза никой. Единствено изключение бил Денят на изкуплението (Йом кипур): ден, когато първосвещеникът принасял жертва за своите грехове и за греховете на народа. В Деня на изкуплението той влизал в Светая светих. И повече никой не можел да влиза в Божието присъствие.

Според Марк със смъртта на Исус се променило всичко. Когато Исус умрял, храмовата завеса се разкъсала на две. Оттам нататък статутът на свещеното място се променил и хората - всички хора - могат да отидат при Бог, при това не чрез еврейските жертвоприношения, еврейските свещеници и храмовия култ, а само чрез Исус. Оттам нататък, благодарение на изкупителната жертва на Исус, всеки човек може да се озове в Божието присъствие.

Сцената с разкъсаната завеса е исторически недостоверна. Това събитие не е било реално. Но то било „истинско“ за общината на Марк, която вярвала, че чрез смъртта на Исус и извършеното от него изкупление е получила нови отношения с Бог.

(Следва)

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.