четвъртък, ноември 14, 2019

ИСУС: ИСТОРИЧЕСКО РАЗСЛЕДВАНЕ – ЧАСТ I

ДО ТУК:

ПРЕДИСЛОВИЕ

ГЛАВА 1.

МАСАДА

ГЛАВА 2. "ЩЕ ВИ НАПРАВЯ НАРОД ОТ СВЕЩЕНИЦИ И СВЯТО ЦАРСТВО"

ПРЕДИ I ВЕК; ИСТОРИЯТА НА СВЕТА СПОРЕД ТОРАТА; ЦАР ДАВИД; ДОКУМЕНТАЛНАТА ХИПОТЕЗА; ИДВАНЕТО НА ЕВРЕИТЕ В ХАНААН; РЕЛИГИЯТА НА ДРЕВНИЯ ИЗРАИЛ; БОРБАТА НА БОГА НА БУРЯТА С ЧУДОВИЩЕТО; ЛИЦЕЗРЕНИЕ НА БОГА

ГЛАВА 3. МОНОТЕИСТИЧНАТА РЕФОРМА ПРЕЗ VIII–VII В. ПР. Н. Е.

ИЗРАИЛ И ЮДЕЯ; РЕФОРМИТЕ НА ЕЗЕКИЯ; PRIESTERCODEX; СЕНАХЕРИБ И ОБСАДАТА НА ЕРУСАЛИМ; ЦАР ЙОСИЯ (640-609 г. пр. н. е.); ВАВИЛОНСКИЯТ ПЛЕН

ГЛАВА 4. САДУКЕИ И ФАРИСЕИ

СЛЕД ВАВИЛОНСКИЯ ПЛЕН; РАЗДЕЛЯНЕТО НА ЕВРЕИТЕ И САМАРЯНИТЕ; САДУКЕИТЕ; ВЪСТАНИЕТО НА МАКАВЕИТЕ; КНИГАТА ДАНИИЛ; ВЪЗКРЕСЕНИЕТО НА МЪЧЕНИЦИТЕ; ФАРИСЕИТЕ; ЗАЛЕЗЪТ И РАЗЛОЖЕНИЕТО НА ФАРИСЕИТЕ; ВЪСТАНИЕТО НА АРИСТОБУЛ; ПОМПЕЙ И ПРЕВЗЕМАНЕТО НА ЕРУСАЛИМСКИЯ ХРАМ

ГЛАВА 5. РИМ И ЦАР ИРОД

СЛЕД ПРЕВЗЕМАНЕТО НА ЕРУСАЛИМСКИЯ ХРАМ; МЕСИЯТА ОТ ДОМА НА ДАВИД; ЕСЕИТЕ; ВЪЗВИСЯВАНЕТО НА ИРОД; ЦАР ИРОД, АНТИХРИСТЪТ; ЕСЕЯТ МЕНАХЕМ; ВОЙНАТА НА СИНОВЕТЕ НА СВЕТЛИНАТА СЪС СИНОВЕТЕ НА ТЪМНИНАТА; ИРОД И МАРИАМНА

АВТОР: ЮЛИЯ ЛАТИНИНА

ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

ГЛАВА 5. РИМ И ЦАР ИРОД

ВЪСТАНИЕТО НА ЮДА И МАТАТИЯ

Въпреки всичките прогнози за страшния край на Сина на Беззаконието, катастрофата, обещана на Ирод, все не идвала. Той сменил девет жени и четирима покровители (Цезар, Касий, Антоний и Октавиан), станал баща на седем деца и екзекутирал три от тях; издигнал храмове на Август и насипал изкуствени възвишения. Вече бил стар, а катастрофата изобщо не се случвала. Накрая отмъстителният и параноидален старец се разболял. „Мъчели го вътрешни абцеси, особено страшни в стомаха; краката му били пълни с водниста прозрачна течност. Същата болест го постигнала и под корема; по гниещите части се появили червеи; когато искал да се изправи, дишането му причинявало страшни страдания както поради зловонието, така и поради трудната му подвижност; царят целия треперел, при което чувствал неестествено напрежение“ [1]. Болестта му била обявена за дългоочакваната катастрофата. “Богобоязливите хора, които поради своите знания умеели да обясняват подобни явления, казвали, че сега Предвечният наказва царя за големите му беззакония“ [2]. Именно по време на смъртоносната болест на Ирод двама от тези богобоязливи хора, двама фарисеи, знаменити познавачи на закона, Юда и Мататия, заобиколени от цяла тълпа, съборили посред бял ден от вратите на Храма златния орел, който Ирод поставил там. „Какво може да бъде по-почтено и по-славно от това да умреш за бащините завети; който завърши живота си така, душата му ще остане безсмъртна и ще вкуси вечно блаженство“ – казвали Юда и Мчататия на своите привърженици [3]. Ако Флавий е прав и не допуска в случай анахронизъм, пред нас имаме детайл, който трудно можем да преоценим. Защото във II в. пр. н. е. текстовете на фарисеите не говорят никъде за безсмъртие на душата. Книга Данаил и Втора книга Макавеи обещават на мъчениците физическо възкресение. И ето че Юда и Мататия, в 4 г. пр. н. е., обещават на тези, които станат мъченици, именно безсмъртие на душата. Фактически Юда и Мататия вдигнали въстание и се опитали да превземат Храма (във всеки случмай, за да съборят от вратите му златния орел, тълпата би трябвало да се събере именно пред тези врати), но Йосиф Флавий, както винаги, когато говори за своите съотечественици, се опитва всячески да омаловажи насилието на техните действия. Според него военачалникът на Ирод нападнал тълпата и, нещо повече, привържениците на Мататия даже не се съпротивлявали, надявайки се на мъченически венец [4]. Ако се вярва на Йосиф Флавий, като християнските мъченици по-късно, те искали единствено да бъдат разпънати. Този стремеж към мъченичество бил веднага удовлетворен. След екзекуциите Ирод, на когото били прекрасно известни настроенията на народа, наредил да затворят членовете на знатните еврейски семейства на хиподрума и да ги избият в момента на смъртта му, защото, пошегувал се мрачно умиращият Антихрист, „само в такъв случай народът ще го почете с искрена скръб“ [5].

(Следва)

БЕЛЕЖКИ

1. Иосиф Флавий. Иудейские древности, 17, 6, 5.

2. Пак там, 17, 6, 5.

3. Иосиф Флавий. Иудейская война, 1, 33, 2.

4. Иосиф Флавий. Иудейские древности, 17, 6, 3.

5. Пак там, 17, 6, 5.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.