сряда, август 30, 2023

ИСУС ПРЕДИ ЕВАНГЕЛИЯТА / 7. КАЛЕЙДОСКОП ОТ СПОМЕНИ ЗА ИСУС: ЙОАН, ТОМА И ДРУГИ / ОБОБЩЕНИЕ: ПАМЕТТА ЗА ИСУС В „НОВИЯ ЗАВЕТ“

АВТОР: БАРТ ЕРМАН

ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

АНОТАЦИЯ. От тази книга ще научите откъде са се появили разказите за живота на Исус от Назарет, влезли в каноничните Евангелия, как са се предавали устно десетилетия наред до момента на писмената им фиксация в свещени текстове и може ли да се доверяваме на спомена за тях като надеждно свидетелство.

Световно известният изследовател на Библията и на ранното християнство Барт Ерман се основава на най-новите изследвания на древните култури, на ранното християнство, на механизмите на паметта, на принципите на работа на мозъка и разказва как и защо спомените за живота и смъртта на Исус са се променяли с времето, преди да се появи и да се разрасне Църквата, изградено върху неговото име.

ДО ТУК:

УВОД / СПОМЕНЪТ И ИСУС

1. УСТНИТЕ ТРАДИЦИИ И УСТНИТЕ ИЗМИСЛИЦИ: СПОМЕНИ ЗА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА СПЪТНИЦИТЕ НА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА РАЖДАНЕТО И ДЕТСТВОТО НА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА ЖИВОТА И СМЪРТТА НА ИСУС/ ИСТИНСКИТЕ СПОМЕНИ ЗА ИСУС

2. ИСТОРИЯ НА ИНВЕНЦИЯТА: ХЕРМАН САМУЕЛ РЕЙМАРУС / КРИТИКА НА ФОРМИТЕ: НАУЧЕН КОНТЕКСТ / НАЧАЛО НА КРИТИКАТА НА ФОРМИТЕ / НЕ СА ЛИ УЧЕЛИ НАИЗУСТ ПРЕДАНИЯТА? / „КОНТРОЛИРАНА“ ЛИ Е БИЛА ТРАДИЦИЯТА? / КАК СЕ РАЗПРОСТРАНЯВАЛИ ПРЕДАНИЯТА

3. СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ И ЗАПАЗИЛИТЕ СЕ ЕВАНГЕЛИЯ: КАК ИЗСЛЕДВАЛИ СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ / СПОМЕНИ ЗА БААЛ ШЕМ ТОВ / ИСУС И ОЧЕВИДЦИТЕ / ЕВАНГЕЛИЯТА И СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ / ЕВАНГЕЛИЯТА И НАЙ-ДРЕВНАТА ЦЪРКВА / СВИДЕТЕЛСТВОТО НА ПАПИЙ / ЕВАНГЕЛИЯТА В КРАЯ НА II ВЕК / ЗАЩО МАТЕЙ, МАРК, ЛУКА И ЙОАН? / ИСТИНСКИТЕ АВТОРИ НА ЕВАНГЕЛИЯТА

4. ИЗКРИВЕНИТЕ СПОМЕНИ И СМЪРТТА НА ИСУС: ПРОУЧВАНЕ НА ПАМЕТТА: В НАЧАЛОТО / „ЗАПОМНЯНЕ“, 1932 г. / ПО-НАТАТЪШНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / ПОМНИМ ЛИ СЪЩНОСТТА? / СЪЩНОСТТА НА СПОМЕНИТЕ ЗА СМЪРТТА НА ИСУС / ВЛИЗАНЕТО В ЕРУСАЛИМ / ОЧИСТВАНЕТО НА ХРАМА / МЕЧОВЕ В ГРАДИНАТА / СЦЕНАТА С ВАРАВА / РАЗКЪСВАНЕТО НА ЗАВЕСАТА В ХРАМА / СПОМЕНИТЕ ЗА СМЪРТТА НА ИСУС

5. ИЗКРИВЕНИТЕ СПОМЕНИ И ЖИВОТЪТ НА ИСУС: СИЛНА ЛИ Е ПАМЕТТА НА УСТНИТЕ КУЛТУРИ? / НАЧАЛО НА ИЗУЧАВАНЕ НА УСТНАТА СЛОВЕСНОСТ: ЮГОСЛАВСКИТЕ РАЗКАЗВАЧИ / ПО-НАТАТЪШНИ ПОТВЪРЖДЕНИЯ / ПОВЕСТВОВАТЕЛНИТЕ ПРЕДАНИЯ В УСТНИТЕ КУЛТУРИ / ДОСТОВЕРНИ ПРЕДАНИЯ ЗА ЖИВОТА НА ИСУС / ИЗКРИВЕНИ СПОМЕНИ ЗА УЧЕНИЕТО НА ИСУС / УЧЕНИЕТО НА ИСУС: ПРОМЯНА НА СЪЩНОСТТА / ИЗКРИВЕНИ СПОМЕНИ ЗА ДЕЛАТА НА ИСУС / СПОМЕНИ, КОИТО СЕ ПРОМЕНЯТ ПРИ ПРЕРАЗКАЗА

6. КОЛЕКТИВНАТА ПАМЕТ И НАЙ-СТАРОТО ЕВАНГЕЛИЕ: „ЕВАНГЕЛИЕ ОТ МАРК“ / ЗА КОЛЕКТИВНАТА ПАМЕТ: МОРИС ХАЛБВАКС / ЯН АСМАН И ИЗСЛЕДВАНЕТО НА „ИСТОРИЯТА НА ПАМЕТТА“ / КОЛЕКТИВНАТА ПАМЕТ ЗА МАСАДА / ПАМЕТТА ЗА ИСУС В „ЕВАНГЕЛИЕТО ОТ МАРК“ / ИСУС – НЕРАЗБРАНИЯТ БОЖИ СИН / ПАМЕТТА НА МАРК ЗА ИСУС

7. КАЛЕЙДОСКОП ОТ СПОМЕНИ ЗА ИСУС: ЙОАН, ТОМА И ДРУГИ / ПАМЕТТА ЗА ИСУС В „ЕВАНГЕЛИЕТО ОТ ЙОАН“ / ПАМЕТТА ЗА ИСУС В „ЕВАНГЕЛИЕТО ОТ ТОМА“ / ДРУГИ СПОМЕНИ ЗА ИСУС“

ОБОБЩЕНИЕ: ПАМЕТТА ЗА ИСУС В „НОВИЯ ЗАВЕТ“

Разгледахме няколко много различни спомена за живота и значението на Исус в „Новия завет“ (Марк, Йоан, Павел, Q и Матей). Всеки от тях има своята специфика. Някои читатели на „Новия завет“ обръщат повече внимание на разликите между тези спомени за Исус. Други смятат, че приликите са по-дълбоки и по-значими. Този спор едва ли е разрешим. Хората виждат нещата по различен начин: тези, които са по-склонни да анализират, по-често виждат разлики, а тези, които са по-склонни към синтез, виждат прилики. Лично на мене ми се струва, че има достатъчно и прилики, и разлики.

Причината за приликите е лесна за установяване. Когато решават кои текстове да включат в новозаветния канон, църковните бащи са се ръководели от ясни и точни съображения. Никога не би им хрумнало да включат документ, в който образът на Исус да е много различен от това, с което са свикнали и което е типично за други „общоприети“ книги. Следователно текстовете, включени в „Новия завет“ и наследени от нас, са текстове, в които бащите на Църквата са виждали една богословска гледна точка.

Освен това е изключително важно, че всички текстове от християнското писание се съдържат в една книга: „Новия завет“. Те са достигнали до нас не в 27 отделни книги и не в различни сборници, съставени от различни автори. Имаме само един том с твърда или мека корица. И тъй като книгата е само една, четем включените в нея текстове като една книга.

Всеки път, когато четете книга от някой автор — дори да е сборник от статии — вие предполагате, че той няма да си противоречи. Ако на едно място казва едно, а на друго друго, вие се опитвате да съгласувате тези откъси, да намерите гледната точка, която ги обединява. Така е и с Библията. Хората я четат като една книга - особено хора, които смятат, че тя няма много различни автори, а само един автор, Бог. Такива хора виждат навсякъде единството и почти не виждат разнообразието.

Съвсем иначе подхождат към въпроса хората, които са по-склонни да признаят многообразието на „Новия завет“. Те четат тази книга (или по-скоро тези книги) по различен начин. Нали не очаквате петнадесет или шестнадесет от най-известните американски политици да са съгласни по всички въпроси? Така и не се очаква аналогичен брой ранни християни да са съгласни за всичко. Разбира се, между политиците ще има много прилики по основни въпроси: всички те ще прокламират твърдо лоялност към Конституцията и демокрацията; всички те ще се застъпват за свободното предприемачество, за "четирите свободи" и така нататък. Но това са най-общи понятия. А ако говорим за конкретност, сравнете Барак Обама и Тед Круз!

Да допуснем, че някой реши да състави сборник от произведения на политици, които харесва, за да се вдъхновява от тях. Едва ли в този сборник Обама ще съседства с Круз. Най-вероятно сборникът ще включва само текстове на демократи или само текстове на републиканци, така че приликата ще бъде очевидна. Но ще има и разлики.

„Новият завет“ е официален сборник от 27 книги, съставен от бащите на Църквата. Не е изненадващо, че между книгите има прилики. Но както вече видяхме, зад приликите понякога се крият много дълбоки и принципни различия.

Щом излезем отвъд рамките на новозаветния канон, разликите стават по-съществени и по-видими за всеки. По-нататък ще разгледаме накратко три спомена за Исус, които са много по-малко познати на обикновения читател: евангелията от Юда, Маркион и Теодот.

(Следва)

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.