сряда, март 31, 2021

“ЧЕРНИЯТ ОБЕЛИСК” - НАЙ-ДОБРИЯТ РОМАН НА РЕМАРК

ИЗТОЧНИК: DISGUSTING MEN

ПРЕВОД ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

Мрачен хумор, продажба на надгробни паметници и Германия, побъркваща се бавно от бедност.

Роденият през 1898 г. Ерих Мария Ремарк, както и много негови съвременници, е осакатен от Първата световна война. В неговия случай - не буквално: в окопите на онзи Западен фронт, където не може да се очаква нищо ново, Ремарк се намира само месец и половина през 1917 година. Ранен, той прекарва останалата част от военните действия по болници, но успява да види достатъчно, за да намрази за цял живот войната, а като се върне у дома, да се замисли: как тези, които са убивали и гнили в окопите за едното нищо, ще живеят по-нататък?

Класическият Ремарк

Именно за поколението германци, притиснато между двете световни войни, Ремарк пише почти през целия си живот. Калта, кръвта и безсмислието на Първата световна той описва непосредствено десет години след нея в книгата си “На Западния фронт нищо ново”. По нататък, в “Обратният път”, разказва как сломените от войната хора се връщат у дома и се оказва, че не са нужни на Германия, а самите те не разбират как трябва да живеят в предизвикателно пошлия свят, който не е научил нищо ново.

По-нататък следват нови романи, неизменно с железен сюжет, но в общи линии приличащи си един на друг. Във всичките се подвизават герои, рожби на “изгубеното поколение”, мрачно побъркващи се от разиграващия се наоколо ад (на власт идват нацистите и Европа се движи към нова месомелачка). Неизменно присъстват красиви, уморено-нежни жени, по правило неизлечимо болни - вдъхновени от едно любовно увлечение на Ремарк. Всички водят леко надути разговори за любовта и смисъла на живота, загиват или оцеляват, но задължително пушат и пият много, особено любимия на автора калвадос.

Получава се, от една страна, трагично, а от друга - бохемско. Затова книгите на Ремарк са идеално четиво за юношеска възраст, когато човек започва току-що да се запознава и с печалните парадокси на битието, и с алкохола и цигарите (употребявани по принцип тайно от родителите). Наистина, с времето, когато читателският опит нарасне, разбираш неизбежно, че фрази като “любовта озарява с дъгата на мечтите сивото небе на всекидневието” (от “Триумфалната арка”) не могат да направят никакво впечатление на човек, който е минал шестнадесет години.

С какво “Черният обелиск” се отличава от другите романи на Ремарк?

Не ме разбирайте грешно: аз и досега обичам Ремарк. Той може да е понякога патетичен, понякога - да повтаря своите мотиви. Но както и да погледнем, Ремарк съчетава умело завладяващия сюжет с идеята, а хуманизма със скептицизма. При това обръща внимание на обикновените хора, които виждат как старата Европа, разцепена от Първата световна война, ражда нещо ново и чудовищно. Именно за това разказва “Черният обелист” - най-силната книга на Ремарк според мене.

Романът е написан през 1956 година, когато авторът е към шестдесетгодишен и живее в емиграция. Минала е Втората световна война, отдавана е победен Хитлер и на този фон, отдръпвайки се за малко от ужаса на 30-те и 40-те години, Ремарк се връща мислено в своята младост, в Германия по времето между двете войни. Тогава той е на малко повече от двадесет години и се изхранва със случайни доходи - ту е счетоводител, ту учител... случило му се даже да продава надгробни паметници и да свири на орган за душевноболни. С това се занимава и Лудвиг Бодмер, главният герой в “Черният обелиск”.

Действието се развива в малкото немско градче Верденбрюк, първообраз на което е Оснабрюк, родният град на автора. Лудвиг, заедно с армейския си приятел Георг и неговия непреодолимо глупав брат Хенрих, работи във фирма, снабдяваща роднините на починалите с паметници, кръстове и други подобни надгробни украшения. Черният обелиск от заглавието е едно никому ненужно солидно съоръжение, за което приятелите отдавна са се примирили, че ще го продадат.

Подобно занимание не е само по себе си весело, а на това отгоре и положението в страната е отчайващо лошо. Инфлацията бележи връх, курсът на долара с всеки ден постига нови рекорди. Това, което вчера е било пари, на другия ден се превръща в хартия. Честните бюргери от XIX век, неразбиращи как е възможно подобно нещо, се разоряват един след друг и току слагат край на живота си. Оцеляват и процъфтяват само хитрите предприемачи, които са придобили навреме ценни книжа и недвижими имоти. Но главните герои не са от тях: те по-скоро са неуспешни търговци, които всеки ден се блъскат отчаяно, за да останат на повърхността. И ако практичният четиридесетгодишен Георг се отнася към всичко философски, двадесет и петгодишният главен герой, поет по душа, постоянно се впуска в мрачни разсъждения:

”Ако се съди по скръбните вести, човек е напълно съвършен. В тях има само отлични бащи, безупречни съпрузи, примерни деца, безкористни, пожертвувателни майки, оплаквани от цялото семейство дядовци и баби, търговци, в сравнение с които Франциск Асизки трябва да е бил необуздан егоист, генерали, които се разтапят от доброта, човечни прокурори, оръжейни фабриканти, които са едва ли не светци - с две думи, ако се вярва на скръбните вести, земята е била обитавана от цяла орда ангели без крила”.

Безумни, пияни, мъртви

Всяка неделя Лудвиг свири на орган в църквата към психиатричната клиника, където среща една прекрасна девойка с шизофрения и множественост на личността - Изабела, която го мисли за свой възлюбен. Изабела разсъждава, меко казано, странно: страхува се, че огледалата ще ѝ откраднат душата, и вярва, че предметите изчезват, когато не ги вижда.

Но след общуването с хитри спекуланти, кръвожадни патриоти, патетични поети и пресметливи вдовици, които искат от него мавзолеи, главният герой не може да се откъсне от мисълта, че Изабела е най-нормалният човек във Верденбрюк и постепенно се влюбва в нея. Паралелно, между другото, той върти любовни романи и с други девици, с променлив успех:

”Притисната в лапите на една облечена маймуна, моята приятелка Ерна се промъква вдясно през танцуващото множество. Тя не ме вижда; но аз още отдалеч съзирам червените ѝ коси. Увиснала е безсрамно на рамото на един младеж — типичен гешефтар. Седя неподвижен, но имам чувството, че съм погълнал ръчна бомба. Тук танцува тя, гадината, на която са посветени десет стихотворения от моята още неиздадена стихосбирка „Пепел и звезди“, а мене от една седмица ме лъготи, че ѝ забранили да излиза поради някакво малко мозъчно сътресение.

Това е всъщност “Черният обелиск” - разсъжденията за живота и любовта тук, повече от всякъде на друго място у Ремарк, са подправени с ирония и затова не изглеждат толкова претоварени: най-високопарните думи са дадени на Изабела като девойка, която не е съвсем от този свят. Всички останали, без може би неспокойния Лудвиг, са много рационални:

— Курт — заговарям го аз. — Ако можеше тозчас да ти се изпълни едно желание, какво щеше да си пожелаеш?

— Хиляда долара — отвръща той, без да се замисля, и изтръгва един оглушителен акорд от китарата си.

— Пфу, дявол да го вземе! Мислех те за идеалист.

— Идеалист съм. Затова си пожелавам хиляда долара. Няма нужда да си пожелавам идеализъм. От него имам в изобилие. Липсват ми пари.

Още, поради бизнеса на героите, в романа цари постоянно атмосфера на леко зловещо веселие: всички, както е традиционно у Ремарк, пият много, един заспива в ковчег, пиян фелдфебел препикава методично всяка нощ черния обелиск, на Лудвиг му се налага да гони двойките, които се чифтосват върху надгробните плочи... изобщо, наоколо е пълен хаос. Никой не разбира добре накъде се движат нещата - инфлацията е все по-бясна във времето - и всеки живее като за последно.

Но Ремарк няма да бъде Ремарк, ако не напомни какво ще става по-нататък. Една от най-силните сцени в “Черният обелиск” е, когато главният герой вижда демонстрацията на военните инвалиди: без ръце, без крака, слепи и осакатени, бедни и забравени от всички, с пенсии, изядени от инфлацията. Те вървят на мълчалив протест през центъра на града и се насочват към църквата, където ги чакат националсоциалистите с плакат “Адолф Хитлер ще ви помогне!”.

Да, “Черният обелиск” е най-добрата книга на Ремарк именно защото в нея авторът намира най-сетне идеалните инградиенти за своя коктейл. Тежкото усещане за неизбежността на войната и смъртта - миналата и бъдещата - е смекчено от нежна носталгия по младите години, които си спомня един вече възрастен човек. Философстването е поднесено леко, със соса на лютивия хумор, на места кипващ до злъч. Картините на нацизма, който се заражда от непреходната глупост и реваншизма, се нюансират от лиричните, нежните сцени с Изабела. Всичко е с мярка, където е нужно - трогателно, където е нужно - смешно, а някъде - просто непоносимо. И над всичко това като няма укор се изправя черният обелиск, толкова абсурден и не на мястото си като Лудвиг Бодмер, а и всичките герои в тази прекрасна книга.

Автор: Егор Воробьов

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.