понеделник, март 15, 2021

АВАНТЮРИСТЪТ ОТ ДИВИЯ ЗАПАД, КОЙТО НАРИСУВА ВСИЧКИ ПТИЦИ В АМЕРИКА

ИЗТОЧНИК: EL PAIS

ПРЕВОД ОТ ИСПАНСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

”Приготвихме оръжията и слязохме на брега в Кентъки”. Човекът, написал тези думи в своя дневник, след като напуска лодката, с която преминава по дивото течение на река Охайо по посока на Мисисипи и когото неотдавна са застигнали двама индианци осейджа с кану, е привлекателен на вид, със здраво телосложение, с орлов профил и поглед и с типичен вид на жител от граничните райони. В ръката си държи пушка, облечен е, както се обличат дървосекачите, ловците и горските трапери, на колана му виси голям нож, има дълги гъсти коси, натъркани до блясък с меча мазнина. Може да бъде сбъркан (и някои романтични души биха го направили) с Натаниел Бъмпо, Дългата карабина, героят от Последният мохикан на Джеймс Фенимор Купър, но той носи освен това далекоглед, чанта с хартия и принадлежности за рисуване. И като че ли се интересува повече от птиците отколкото от червенокожите. Да, наистина се вглежда с видимо вълнение в един прекрасен на вид орел рибар.

Това е Джон Джеймс Одюбон (1785-1851), натуралист, художник и авантюрист, пионер в орнитологията и една от ключовите и легендарните фигури в изучаването и класифицирането на птиците (на него дължим определянето на двадесет и пет нови вида). И в този момент, през октомври 1820 година, както разказва неговият Дневник от река Мисисипи, той предприема една от своите дълги експедиции, за да постигне най-необичайната цел, която си е поставял някой човек: да види, да идентифицира и да нарисува от натура и в естествена големина всички птици в Америка, както нарича Съединените щати, започващи да разширяват границите си по посока на непознатия Див запад. Амбициозният му замисъл, който трябва да “разшири знанията за птиците в моята страна”, достига своя връх с публикуването между 1826 и 1838 година на монументалното произведение Американските птици, едно от най-знаменитите постижения на науката, изкуството, любопитството и човешкия стремеж. Това е най-известният труд по орнитология за всички времена.

В тази сензационна книга, резултат от преодолени неизразими опасности и неудобства в някои от най-дивите региони на Северна Америка, Одюбон е изобразил, придавайки им безпрецедентна в живописта жизненост и наситен драматичен смисъл (той е поклонник на Ла Фонтен), четиристотин осемдесет и девет вида птици (общо хиляда шестдесет и пет екземпляра), сред които пет или може би шест вече несъществуващи днес, какъвто е например каролинският папагал, единственият местен американски папагал. Публикуването на книгата отнема години художествени и търговски усилия, търсене на нови методи в областта на художественото представяне, печата и гравюрата. Наречено Слонът на Одюбон заради своята големина, произведението е отпечатано в Англия, защото в САЩ не се намира никой, който да се заеме с този проект, и е продавано с абонамент (сред абонатите е и крал Джордж IV, който цени високо естествоизпитателя). Одюбон прекарва дванадесет години в кръстосване на Атлантическия океан напред и назад, за да наблюдава работата и да рекламира книгата сред заможните по това време кръгове, на които се харесват природните увлечения на авантюриста и историите, които разказва.

Копие на Американските птици е изложено за продажба от Christie's в Ню Йорк през 2000 година и е купено за 8,8 милиона долара. Единични неподвързани отпечатъци се оценяват на 100 000 долара. Четиристотин тридесет и пет оригинални акварела на Одюбон се пазят в Нюйоркското историческо дружество, намиращо се до Централния парк, превъзходно съвременно място за наблюдение на птици.

Дневникът от река Мисисипи в превод на Лусия Барахона, която е трябвало доста да се потруди с имената на птиците, те са стотици, привлича с това, че включва в старателно подготвеното и красиво издание шестдесет и четири рисунки на птици от Одюбон, сред които са знаменитото фламинго (макар че Стивън Джей Гулд се съмнява в положението на главата), пеликанът и скалният орел със заек в ноктите. Дневникът, който е част от това, което Одюбон пише по време на своите пътешествия, ни дава възможност да надникнем в един съвсем конкретен период от живота на натуралиста и читателят, който не познава персонажа, може да бъде малко озадачен, ако не е прочел предварително някакъв увод или някакви биографични бележки. Безбройните птичи видове и множеството повторени в бележките названия могат да объркат този, който не се интересува от птици. Трябва да отбележим също така, че за съвременната чувствителност убийството е шокиращо, а човекът, който ни кара да осъзнаваме ценностите на природата и несъмнено е обичал птиците, стреля по тях от близко разстояние с пушката си. Но тогава това е бил единственият начин (освен купуването от пазара, което Одюбон също прави) да се получат образци за идентификация и рисуване.

Въпреки това дневникът е изпълнен с много интересни неща: със сензационни епизоди, с описания на необикновени птици като зеленокрилата чирка, с изображения на граничните общества с лишени от сигурно препитание и жестоки хора, които живеят като животни и се хранят с еноти, с до висша степен художествени отклонения и други, в които авторът изразява съкровените си чувства, разкрива душата си и обяснява лични неща, а също така - с биографични фрагменти, които често озадачават. Много бележки свидетелстват за увлечението му по природата: “Видях една мечка и тичах без всякаква цел след нея”. Дневникът от река Мисисипи обхваща пътешествието на автора между есента на 1820 година и зимата на 1821 година, което за Одюбон, един Одисей в Дивия Запад, не преминава лесно. Той преживява моменти на икономически затруднения, почти мизерия (храни се с гмуркачи, които имат вкус на риба), старите му приятели се отвръщат от него, претърпели неуспехи в проектите, свързани с физически рискове, веднъж е ограбен и през цялото време тъгува много за своето семейство, за съпругата си Луси и двамата си синове, на които е посветил част от своя дневник. От друга страна, вижда безброй много златисти дъждосвирци, американски жерави, сини сойки, луизиански чапли, присмехулници и балтиморски авлиги.

Роден във френската колония Санто Доминго, незаконен син на женен преуспяващ капитан на кораб, търговец и плантатор от Нант и една от неговите любовници, която умира скоро след раждането му, Жан-Жак Одюбон е осиновен от баща си и съпругата му (за да бъде узаконен) и е изпратен още като дете да учи във Франция. От детските си години той проявява страст към природата и живописта и има вероятност да е учил при известния художник Жак-Луи Давид. Като юноша вече е изпратен в имението на баща си в Пенсилвания, за да бъде спасен от наполеоновия рекрут, прекръства се там на Джон Джеймс и намира една любов - към съседката си Луси, и още една любов - към птиците. За да ги рисува така, че да изглеждат като живи, младият човек изобретява система от жици, която му позволява да ги поставя в естествено положение и която по-късно доразвива.

Появява се и една тайнствената жена

През целия си живот Одюбон среща множество най-различни птици, от креолски орехчета до глухари, даже една “чудовищна пуйка, тежаща четиринадесет килограма”, както и някои по-други особи: има един епизод от неговото пребиваване в Ню Орлеан през 1820-1821 година с някаква загадъчна жена, мадам Андре, която го наела да я нарисува гола, а след това му дала пушка, което вече си е чиста метафора (в своя роман за Одюбон L'épervier d'Amérique [“Американският ястреб” - бел. П. Н.] Клод Шебел разглежда техните отношения доста еротично). При един друг случай той спира в дома на една дама, която - за негово голямо удоволствие, “прояви много френски навици”. Той се срещал също така с невероятно много известни хора, с Дениъл Бун и Уолтър Скот (обожава ги и двамата), с младия Дарвин, който присъствал на една от неговите лекции в Англия, с някакъв вожд на шауните. Удивително е да разберем, че робството му изглеждало напълно нормално. Експедициите му го отвеждали много далече, на териториите на мандан, сиу и черноногите, в далечния Форт Юниън, по горните краища на Мисури и Йелоустоун; срещал мечки, вълци, бизони, уапити, пуми, гърмящи зми и непрестанно рисувал, но и оставал без средства, както четем в Дневника от Мисисипи: в Ню Орлеан, освен че ловял птици в залива и в блатата сред черни симарони и каймани, той търсел отчаяно пари за препитание, рисувал портрети, давал уроци по живопис и даже по музика (бил добър виолончелист и флейтист), танци и фехтовка.

Одюбон, за когото днес особено активно напомня научното дружество, носещо неговото име, не престава да рисува и да изучава птиците през целия си живот, докато не го поразява през последните му години старческо слабоумие, от което губи всякаква връзка с реалността. Един негов приятел го описва в имението му Минис ленд на север от Манхатън (днес парк “Одюбон”) като възрастен господин с дълги бели коси, падащи на гърба му, без зъби, благороден дух в руини, крал Лир на орнитологията, хищно вперил поглед в небесата. Мило е да си помислим, че все още е търсел птиците, “птиците, моите скъпи птици на Америка, които заемат цялото ми време и почти всичките ми мисли”.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.