Отпреди година–година и нещо, та дали не и повече - не помня, започнах един личен проект: да публикувам в моята интернет библиотека на едно място в текстов формат всички документи, свързани с живота и дейността на Васил Левски, които успея да открия.
Публикуваното досега може да видите тук: Библиотека на
Павел Николов – Васил Левски.
Едновременно на части, последователно, всичко това се публикуваше и в моя блог.
След горепосочените публикации продължавам с публикуването на писма на съвременници на Левски, които по някакъв начин – по-малко или повече - засягат живота и дейността на Апостола.
Писмата са представени според книгата на Димитър Т. Страшимиров „Васил Левски. Живот, дела, извори – II том“, София, 1929 г.
В началото давам номерацията на всеки съответен документ, както е дадена от Страшимиров в книгата му; бележките под черта са също негови.
(Павел Николов)
№ 382
Т. Ковачов до П. Хитов
Турну Мъгуреле, 9 май 1869 г.
Любезни мой господин П. X.
Честните ви п[исма] от 23 март и от 14 април радостно приех и съдържанието им добре проумях. За забавянето на отговора им ме извинете, причината е, че не можах да ви извадя парите от Иванчо.
Приемете сега 4 1/2 наполеона под марка К. А. №4 е една кадра от съзаклятието х. Димитрово на Петрошан.
За Левски ви писах, че на 1 [1] май тръгна благополучно от Цариград за панаира!! [2]. По-преди изпратихме книгите [3] за панаира.
Известявам ви, че Ф. Т. е в Одеса, Полската улица в кантора на Тодораки Пулев. Поздравява ви, също и господата Йордан Попов, Дядо Иля, и ви моли да му пишете и явите нещо.
Известявам ви новините, които научихме в отечеството ни чрез един сигурен човек, който е видял сам.
На сливенския път за Елена, село Дреновец, на Гергьовден сутринта, к[ог]ато бил народът в църква за литургия, дошли от х. Димитровите момци 12 души, въоръжени добре, като остават шестима на вратата и шестима отиват да целуват иконите. Миросва ги свещеникът и дава нафора според обичая; излизат и влизат другите шестима също и те да си направят обичая??? Като свършила светата литургия, разговаряли с народа и искали да явят на субашата, но субаша казал на народа, че няма заповед да гони такива хора, нито да ги пита откъде идват и за какво ходят; при това казва на народа да им кажат, че не са го намерили, и ако искат ядене, питие, да им дадат, но пари да не искат; сядат в двора на църквата с по-първите от народа, ядат, пийват добре и се оттеглят за работата си в планината???
Научих, че сте изпратили Хр. за мошията си, явете ни дошъл ли е. Как стоят работите?? Ако не е дошъл, ще се отбие ли до мен? Моля ви, явете ми нещо, ако има ново в града ви.
Като ви целуна братски и поздравя сърдечно, ожидавам бързо сладкия ви отговор. [4]
Приятелят ви Афуз ефенди
Н.Б.II.А., п. 67. № 9086
Арх. т. I, № 14, стр. 330
БЕЛЕЖКИ
1. В оригиналния ръкопис е написано 1 (единица с точка отгоре и прибавено а) да се чете „първия", но а е зачеркнато и е станало като 9, и цялото число може да се чете 19. А това би противоречало с датата на писмото, която е 9 май, а също и с реда на последвалите писма.
2. За в България.
3. Прокламации и квитанции.
4. Отстрани стои бележка от П. Хитов: Един груп марка К. Л. №3. Едно тенеке К. Л. №3.
(Следва)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.