петък, май 10, 2024

НОБЕЛОВИ ЛАУРЕАТИ / 1989 г. / ХИМИЯ / ТОМАС ЧЕХ

Томас Чех (Thomas Cech)

8 декември 1947 г.

Нобелова награда за химия (заедно със Сидни Олтман)

(За откриване на каталитичните свойства на РНК.)

Дядо ми Йозеф, обущар, имигрирал в САЩ от Бохемия през 1913 г. Другите ми баба и дядо, също от чешки произход, бяха първо поколение американци. Баща ми беше и все още е лекар, майка ми е домакиня. Роден съм в Чикаго на 8 декември 1947 г.

Безопасните улици и добрите училища в Айова Сити, Айова, бяха фон на детските години на сестра ми Барбара, на брат ми Ричард и моите. Баща ми, който обичаше физиката толкова, колкото и медицината, вмъкваше научен подход и гледна точка в повечето семейни разговори. Открих науката за себе си в четвърти клас, събирайки скали и минерали и питайки се как са се образували. По времето, когато бях в прогимназията, чуках по вратите на професорите по геология в университета на Айова с молба да ми покажат модели на кристални структури и да обсъдим разни метеорити и вкаменелости.

През 1966 г. постъпих в Гринелския колеж, където трябваше да извлека толкова удоволствие от изучаването на Омировата „Одисея“, Дантевия „Ад“ и Конституционната история, колкото и от химията. Срещнах Карол при апарата за измерване на точката на топене в новата лаборатория по органична химия и поставихме началото на партньорството на живота ни, което вече е на повече от 20 години.

Химията, която харесвах най-много в учебниците, беше физичната химия. Въпреки това, бакалавърският изследователски опит в Националната лаборатория в Аргон и в лабораторията „Лорънс“ в Бъркли ме научи, че нямам достатъчно дълъг период на внимание за сложните водопроводни инсталации и електрониката при газовата фаза на физичната химия. По-късно бях привлечен от биологичната химия поради почти ежедневното взаимодействие на експерименталния дизайн, наблюдението и интерпретацията. Бъркли, 1970 г. Карол и аз избрахме Калифорнийския университет колкото заради вълнението от живота там, толкова и заради превъзходството на неговия факултет по химия. Моят ръководител на дисертацията, Джон Хърст, беше ентусиазиран от хромозомната структура и функция, което се оказа заразително; още не съм се възстановил, нито ми се иска. Дългите дни в лабораторията бяха прекъсвани от случайни пътувания с раница сред алпийското великолепие на Сиера Невада.

През 1975 г. получихме докторски степени и се преместихме за следдокторски изследвания в Кеймбридж, Масачузетс, Карол в Харвард и аз в МТИ. Затвърдих знанията си по биология в лабораторията на Мери Лу Пардю и ми хареса да бъда част от интерактивната научна сцена в МТИ.

Започнах първата си преподавателска работа в Колорадския университет в Боулдър през 1978 г. Първоначално бях привлечен от ентусиазма и енергията на преподавателите. Останах, защото в моята сфера интелектуалната среда тук би била много трудна за достигане. Имахме много добри колеги, с които споделихме много страхотни вечери и ски екскурзии до близките Скалисти планини. Съвсем наскоро животът ни се преобрази от добавянето към нашето семейство на две енергични дъщери, Алисън (родена през 1982 г.) и Дженифър (1986 г.).

Благодарение на откритията на моята изследователска група повече от дузина национални и международни награди предшестваха Нобеловата награда за химия през 1989 г. Сред тях е наградата „Пфайзър“ за ензимна химия (на Американското химично дружество), наградата за молекулярна биология (на Националната академия на науките на САЩ ), наградата „Хайнекен“ (на Кралската холандска академия за изкуствата и науките) и наградата „Ласкър“. Получих почетна докторска степен. степен от Гринелския колеж през 1987 г. и от Чикагския университет през 1991 г. Избран съм за член на Националната академия на науките на САЩ (1987 г.) и на Американската академия на изкуствата и науките (1988 г.). През 1987 г. получих доживотна професорска титла от Американското дружество за борба с рака, а през 1988 г. станах изследовател в медицинския институт „Хауърд Хюз“.

ИЗТОЧНИК: https://www.nobelprize.org/prizes/chemistry/1989/cech/biographical/

Превод от английски: Павел Николов

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.