вторник, юли 02, 2019

На митницата: Как да получа ЕОРИ (EORI) номер?

ИЗТОЧНИК: ПРАВАТА МИ.БГ

АВТОР: Моника Дафинова - юрист

Поръчал/а съм си по пощата много готини маратонки от Америка. Отивам да си ги взема, но ми казват че трябва да отида на митницата, да освободя стоката си и да си изкарам ЕОРИ (EORI) номер. Защо ми е това и как мога да го получа?



Какво е ЕОРИ (EORI) номер?

Това е специален номер, който ми издават на митницата. Понякога, когато поръчвам стоки от чужбина (както държави от ЕС, така и извън него като Америка и Китай) в зависимост от стойността на поръчката е възможно поръчката ми да бъде задържана на митниците.

Ако съм използвал услугите за доставка на Български пощи или на куриерска фирма, то те предлагат услуга за “освобождаване” на пратки от митницата. Ако реша да не се възползвам от техните услуги, то ще ми се наложи сам/а да се занимавам с всички митнически формалности, които включват и издаването на т.нар. ЕОРИ (EORI) номер.

Когато си имам работа с митницата (например получавам или изпращам стоки), аз съм в качеството си на т.нар. “икономически оператор”. Аз мога да бъда:

  • физическо или юридическо лице на територията на ЕС; (например поръчвам си маратонки от Китай или имам фирма, която внася стоки от Китай и ги предлага на български пазар);
  • физическо или юридическо лице, което не е на територията на ЕС (например фирмата ми е регистрирана Америка и с мой приятел внасяме стоки от Америка и ги продаваме в България).

NB! Важно да знам е, че трябва да си изкарам подобен номер преди да започна да извършвам дейности, обхванати от митническото законодателство, т.е. преди да започна да внасям или изнасям стоки определени държави напр. Турция.

Къде и как мога да се регистрирам?

За да получа ЕОРИ номер, мога да се регистрирам по 2 начина:

Компетентната митница е:

  • териториалното митническо учреждение (ТМУ) по адрес (ако съм ФЛ) или седалище (за фирма), когато съм установен на територията на ЕС, или
  • ТМУ, където ще извършвам дейността си, когато не съм установен на територията на ЕС (например фирмата ми е регистрирана в Америка).

Например, ако съм в София, трябва да посетя Агенция “Митници до Централна гара.

Важно! Ако избера да се регистрирам по електронен път, то трябва да имам валиден универсален електронен подпис, с който да подпиша регистрационния формуляр онлайн.

Какви документи са ми необходими?

Ако реша да отида на място в съответното ТМУ, то трябва да нося със себе си следните документи:

  • ако искам да се регистрирам в качеството си на физическо лице – попълнения формуляр и лична карта;
  • ако искам да регистрирам фирмата си, то трябва да нося – попълнения формуляр, лична карта, разпечатка от Търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ, която дава информация за фирмата ми (това е общия статус, в която се съдържа информация за седалището, представителите, размера на капитала и т.н.).

Ако не мога да отида лично, то мога да упълномощя друг да го направи вместо мен. В този случай ще трябва да заверя пълномощно пред нотариус, като в него трябва да присъства изричен текст за ЕОРИ регистрация.

Колко струва и колко бързо става регистрацията?

Добрата новина е, че ЕОРИ регистрацията е напълно безплатна! След като подам необходимите документи, митническите органи ще разгледат заявлението и ще издадат номера в рамките на 5 работни дни.

Ако се установят някакви несъответствия между регистрационния формуляр и проверката, то може да ми поискат допълнителна информация.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.