петък, март 04, 2022

ПСЕВДОИСТОРИЧЕСКИ КАРНАВАЛ, ИЛИ СЕРИАЛЪТ „БРИДЖЪРТЪН“

ИЗТОЧНИК: ДИЛЕТАНТ

ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

Действието на сериала „Бриджъртън“ се развива в началото на XIX век, но английската кралица и придворните са „цветнокожи“.

С ИСТОРИЧЕСКИ КОСТЮМИ, НО НЕ ИСТОРИЧЕСКИ

Американският сериал „Бриджъртън“ се превърна в една от най-популярните новини през последните години. В първия месец след премиерата го гледаха повече от шест милиона зрители. Но от самото начало мненията на публиката се разделиха: едни казваха, че „Бриджъртън“ е смел и весел сериал, други – че е насмешка над историята и храчка в лицето на аудиторията. В препъникамък се превърна актьорският състав. Действието на сериала се развива във Великобритания през епохата на Регентството (1811-1820 г.), но много аристократи, придворните дами и даже кралицата се играят от „цветни“ актьори.

Разбира се, в Англия в началото на XIX в. подобно нещо било невъзможно. На фона на това останалите грехове на сериала се губят от погледа, макар че могат да бъдат критикувани много детайли – костюмите, отношенията между героите, личността на кралица Шарлот (в сериала тя е неуравновесена и неприятна, а в действителност правела много по-добро впечатление и била доста по-интересна фигура).

Можем да разберем и критиците, и любителите на „Бриджъртън“ – от една страна, това е свободно художествено произведение, фантазия за съвременни хора и проблеми на XXI век, поставени сред декорите на по-миналото столетие. Актьорите от различни раси, както казва авторът на сериала Крис ван Дюсен, не е грешка, а „част от шоуто“, „шоу с алтернативна история“. От друга страна, даже в художествения свят на миналото е нужна достоверност, за да вярва зрителят и да се потопи в ставащото на екрана. Като че ли именно това дразни тези, които не харесаха сериала.

Сериалът е заснет по мотиви от дамския рома на Джулия Куин „Херцогът и аз“. Един от главните герои и на книгата, и на сериала е херцог Саймън Хейстингс. В „Бриджъртън“ ролята му се изпълнява от чернокож актьор. В романа се споменава, че Хейстингс (човек „със сини очи“) е бил през първото десетилетие на XIX век студент в Оксфорд, но там Саймън е европеид. А между другото първият в историята чернокож студент в Оксфорд, по-късно юристът Кристиан Фредерик Коул, постъпва в университета едва през 1873 г. И даже по това време английското общество оставало дълбоко расистко.

Героите на сериала, атдясно – херцог Хейстингс

Кралица Шарлот в сериала

МИТЪТ ЗА КРАЛИЦАТА МУЛАТКА

Любопитно е, че Крис ван Дюсен се е вдъхновил от слуховете за африканска кръв в жилите на кралица Шарлот – германка, дъщеря на херцог Карл Лудвиг Фридрих фон Мекленбург-Щрелиц и принцеса Елизабета Албертина фон Сакс-Хилдбургхаузен, която се омъжила за английския крал Джордж III през 1761 г. Този мит бил раздухан от любителите на сензации през ХХ век, които пишели, че Шарлота е уж пряка потомка на португалския крал Алфонсу III и любовницата му мавританка Уруана.

Историците и журналистите, подкрепящи тази хипотеза, не представят никакви доказателства, единственият аргумент е портретът на Шарлот от Алън Рамзи, на който виждаме малко по-дебели устни и нос, отколкото има човек с типично европеидна външност. Плюс това привържениците на мита открили редица изказвания на съвременници на кралицата. Например кралският лекар Х. Стокмър казва, че Шарлот има „лице на мулатка“, а У. Скот пише за „лош цвят“ на лицето ѝ (което, между другото, може да се интерпретира по-скоро като безпокойство за здравословното състояние на кралицата) и „фигура на орангутан“; още един съвременник, Х. Уолпол, отбелязва, че Шарлот има широк нос и дебели устни. Разбира се, всичко това не може да се приеме за сериозен доказателствен материал. Запазили са се много портрети на Шарлот и няма никакъв намек за африканска кръв. Хипотезата така и си остава хипотеза, при това и крайно съмнителна, и скучна. Даже слуховете за подмяна на Пьотр I в годините на Великото посланичество в Европа и легендата за инсценираната смърт на Александр I и неговото превъплъщение в стареца Кузмич изглеждат по-правдоподобно (но и те са само спекулации и митове). Създателите на сериала обаче са решили да представят мавританския произход на Шарлота като факт, който би могъл да доведе до еманципация на „цветните“ и расово разнообразие в кралския двор.

Портрет на Шарлот от А. Рамзи

Друг портрет на кралицата

ОПАСНА ЛИ Е ИНКЛУЗИВНОСТТА ЗА ИСТОРИЧЕСКОТО КИНО?

В алтернативната история като такава няма нищо лошо. В края на краищата има и книги, и сериали, чиито автори изобразяват света след Втората световна война, спечелена от Германия (напр. „Човекът във високия замък“ на Филип К. Дик – бел. П. Н.), има произведения за свят, в който средновековна Европа е унищожена от чума. Глупаво е да ги обвиняваме в историческа недостоверност, защото авторите им не са имали никакви намерения да се придържат към научните монографии и да възпроизвеждат историческата действителност.

Инклузивността и така наречената „нова етика“ ще промѐнят и по-нататък киното и ще оказват влияние върху книгите. Вече се подготвя снимането на сериал за Хари Потър с инклузивен актьорски състав (сред които „цветни“ актьори в ролята на Джеймс Потър и Сириус Блек), снима се сериал по „Властелинът на пръстените“ с тъмнокожи хобити, въпреки сюжета на книгата е заснет филм „Дюн“ с представители на различни раси. Но „Бриджъртън“ е първият голям проект на историческа тема с подобен подход. И понеже става дума за художествена фантазия от лек жанр, не си струва да го критикуваме за това. Безпокойство предизвиква само едно опасение - няма ли да повлияят инклузивността и „новата етика“ на документалното и на по-сериозното по жанр игрално кино? Ще видим ли на екрана тъмнокож Ричард III, а може би риж Сталин или бял Нелсън Мандела? Чакаме.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.