ИЗТОЧНИК: DISGUSTING MEN
ПРЕВОД ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ
На 31 юли на 78 години почина британският режисьор Алън Паркър. Вече 17 години той не беше снимал нищо, но преди това е доста плодотворен. Трудно е да се отдели специално някакъв негов филм – по общото си значение за културата това вероятно е „Стената“. Освен него режисьорът е снимал и други музикални филми – например мюзикъла „Евита“ с Бандерас и Мадона. Но повече от тях са поразителни драмите на Паркър.
Той избираше блестящо историите за своите филми и актьорите, които да ги въплътят в живот, знаеше как да увлече зрителя от самото начало, да не го изпуска през цялото време и да натисне подобаващо в края. Това е приложимо към много негови филми, но тук ще разкажем само за три от тях.
СРЕДНОЩЕН ЕКСПРЕС (1978 г.)
По същество това е първият „сериозен“ филм на Паркър след пародийния мюзикъл „Бъгси Малоун“. От самото начало – жестоко напрежение. 70-те години, главният герой, американец, решава да вземе от Турция подаръци: в първите кадри виждаме как прикрепя старателно към себе си блокчета с хашиш, а след това с опънати нерви отива на летището. Заради странното му поведение (и твърдите предмети в областта на торса) го вземат за терорист – а след това с облекчение разбират, че е просто поредният наркоман. Но облекчението е само за турците – американецът е откаран в турски затвор, където се случват най-неприятни неща. Допълнителен интерес придава реалността на събитията: Оливър Стоун е адаптирал истинската история на непохватния контрабандист Били Хейс, за което в крайна сметка получава „Оскар“. Другата статуетка, с която филмът е удостоен, е за саундтрека на великия Джорджо Мородер.
ПИЛЕТО (1984 г.)
Този филм Паркър снима вече като утвърден режисьор, след „Стената“. „Пилето“ е история за дружбата на двама много различни американски юноши през 60-те години. Първият (Матю Модайн) е стеснителен маниак с прякор Пилето, обзет от идеята да построи апарат, който ще му позволи да лети като птица. Вторият е хубавецът и кавгаджия Ал (Никълъс Кейдж в разцвета на силите си), който неизвестно защо изпитва към Пилето симпатия и се заема да му помага за реализиране на мечтата му. Идиличната картина на дружбата е прекъсната от месомелачката на Виетнам, през която минават и двамата – и се връщат съвсем различни хора. Много топъл и позитивен, след това доста мрачен, но в крайна сметка все пак оптимистичен филм с твърде ефектен край. Голямата награда на фестивала в Кан през 1985 г., между другото!
ЖИВОТЪТ НА ДЕЙВИД ГЕЙЛ (2003 г.)
Последният филм на Паркър: измислена история за активиста Дейвид Гейл, който се бори за отмяна на смъртното наказание и накрая сам се оказва осъден на смърт. Гейл (Кевин Спейси) разказва своята история на една журналистка (Кейт Уинслет) непосредствено преди изпълнението на присъдата – и тя решава да проведе свое разследване, което може да го спаси. Пълната с крещящи несправедливости (както и в „Среднощен експрес“) история за живота на Гейл започва с много актуална днес тема – обвиняват го в изнасилване, – а в крайна сметка се извръща на сто и осемдесет градуса и достига до точката на кипене с приближаването на екзекуцията. Тук Паркър отново завършва виртуозно историята, но ако в „Пилето“ краят полита като птица, в „Гейл“ просто ви прегазва като влак. Някои критици (например маститият Роджър Ебърт) смятат „Гейл“ за слаб филм, изнесен само на раменете на Спейси и Уинслет, но съвсем не е лошо да завършиш голямата си кариера в киното именно с един такъв филм – което Алан Паркър и направи.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.