Отпреди година–година и нещо, та дали не и повече - не помня, започнах един личен проект: да публикувам в моята интернет библиотека на едно място в текстов формат всички документи, свързани с живота и дейността на Васил Левски, които успея да открия.
Публикуваното досега може да видите тук: Библиотека на
Павел Николов – Васил Левски.
Едновременно на части, последователно, всичко това се публикуваше и в моя блог.
След горепосочените публикации продължавам с публикуването на документи от по-късно време, свързани със съвремието на Васил Левски.
Документите са представени според книгата на Димитър Т. Страшимиров „Васил Левски. Живот, дела, извори – II том“, София, 1929 г.
В началото давам номерацията на всеки съответен документ, както е дадена от Страшимиров в книгата му; бележките под черта са също негови.
(Павел Николов)
№ 549
Д. Пъшков до автора [1]
1) Петков Пано Бонджора е бил 45 години в онова време.
2) Пано Петков Бонджора е бил бояджия - заедно с баща си боядисвали са вълнени прежди, шаяци и сукмани селски и пр. Работили са самостоятелно, били са еснаф хора със средно състояние.
3) Дружил е (Пано П. Бонджора) с турци на неговата възраст (съвръстници, б.р.). С турците го е сближило пиянството. Всяка вечер с Исмаил Назяров, Мустафа Назяров, Исмаил Гърбов, Мехмед Мехмедов и други вечер са ходили на кръчмата на даскал Ангел Иванов да пият ракия, на раки-кефи. Кръчмата е била в Дръстена.
4) Лятно време е ходил с турците на гювеч да гуляят и да развратничат по лозята. Баща му го е търпял, защото е бил добър работник и [от] страх от турците. Между хората е минавал за пияница без никакво уважение и почит.
5) Като се завърнал от Румъния, поздравявал когото срещне с „бонжур“, и оттогава му останало името Бонжора като прякор.
Добри Ненчов Кръчмаря е от Панагюрище. Неговата кръчма се е посещавала и от турци, и [от] българи. Кръчмата му е в махалата Дръстене на десния бряг на р. Осъм. На левия бряг на Осъм се извива покрай Осъма горица, сред горицата е табашката пещера. Тази местност привличала и турци, и българи да посетят Добрювата кръчма. Каймакаминът и кадията всякой петък посещавали кръчмата на Добря като религиозен празник - да си поотпочинат и полюбуват на хубавата местност. Понеже не е имало къде да седнат, отбиват се в кръчмата на Добря и се качват горе на балкона, който е обърнат към р. Осъм и горичката, пият по едно кафе и си отиват. Кръчмата в петък се е посещавала от турци вечер, като Исмаил Ефенди - чиновник по емляка (описване сградите), Речеп Чауш, Исив [Хюсеин — б.р.] Чауш Бошник, Али Чауш и много други, на които имената не се помнят.
Кръчмата на Добря и сега стои - тя е старо, паянтово здание на два етажа, в долния етаж е била кръчмата, а горният етаж е служил за семейството му, там е и балконът. За да се иде на балкона, трябва да се мине през двора и се покачи по стълбата за балкона, без да се минава през кръчмата. Това обяснение давам, за да се не помисли, че каймакаминът и кадията са минали през кръчмата за балкона, когато тяхното официално положение нямаше да им позволи да минат през кръчмата за балкона.
Дъщерята на Добря кръчмаря — Мария Добрева, по мъж Трифонова, 55-годишна, разправя, че Гечо Сирков, брат на Никола Сирков, в къщата на когото Левски се е крил, отишъл през нощта с няколко души да убият Добря. Пробиват стената на спалнята, за да влязат при същия Добря. В момента, когато почнали да влизат, стената се разтърсила и окачената торба - кожена - с орехи пада на пода и от силното сгромолясване на орехите Добри се събужда. И като видял пробитата стена, почнал да вика за помощ, че животът му е застрашен. Надава вик Гечо Сирков и другарите му избягват и убийството се осуетило. Това е станало в 1875 г. пролетта.
След обесването на Левски работата поел Стефан Стамболов. Знае се, че Ст. Стамболов е дохождал в Ловеч в 1875 г., за да подготви въстанието, обаче Комитетът не бил готов. [2]
БЕЛЕЖКИ
1. Сведения събрани и доставени от Д. Пъшков.
2. След освобождението Гечо отишъл при Добри и му се признал. Д. Пъшков мисли, че Ст. Стамболов е наредил да се убие Добри. Добри е бил подозиран от комитетски хора, но конкретно не се сочи за какво и изобщо не е доказано това. През перипетиите на Освободителната война Добри е бягал от Ловеч, което показва че не е бил на особено добра нога с турците. П. Кръстю след освобождението пращал два пъти поп Цока да моли Д. Пъшков и другарите му от Комитета да приемат поп Кръстю на лични обяснения по предателството, но Д. Пъшков и другите отказали. Гечо Сирков бил брат на Никола, но от друга майка, бил по-младият. Д. Пъшков помни, че видял Л. Каравелов след Освобождението в Търново; ходил нарочно да го види. Л. Каравелов казал, че не знае докога ще задържим освобождението и дали ще има кой да ни освободи от русите. Нито Бонджора, нито Добри не са биле комитетски хора от времето на Левски.
(Следва)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.