Не бях чел нищо от Кобо Абе, само бях срещал тук-там да пишат, че е известен писател и то не само в Япония.
Затова реших да му се нахвърля на едро.
Подредих си четири негови романа и започнах.
Пълно разочарование!..
Три от четирите романа изобщо не ги дочетох и до средата.
Което, бързам да кажа, изобщо не означава, че Кобо Абе не е добър писател.
Аз и от „великия Достоевкий“, например, съм чел до края – и с голяма мъка - само „Бесове“ и то едва след като гледах едноименния филм на Анджей Вайда, а колкото и мои приятели да ме убеждаваха, че „Майсторът и Маргарита“ е задължително произведение за всеки интелигентен човек, три пъти я започвах тази книга и три пъти не я дочетох до края.
Явно не съм интелигентен човек...
Но – така или иначе – авангардизмът на Кобо Абе ми е скучен и не успя да ме привлече.
Единственият му роман, който все пак прочетох, е „Жената от пясъците“ и то защото предварително разбрах, че по него е заснет филм, който получава през 1964 година специалната награда на фестивала в Кан и е номиниран два пъти за „Оскар“ в две различни категории.
Има още два романа на Кобо Абе, филмирани от същия режисьор, Хироши Тешигахара, но за тях не видях да са награждавани или номинирани и затова ги оставих настрани – и романите, и филмите.
А романът (както и филмът) „Жената от пясъците“ разказва за учителя Ники Дзюмпей, любител ентомолог, който търси насекоми в широките крайбрежни пясъци и попада сред едно странно село. Къщите на селото са вкопани дълбоко в пясъка и до тях може да се стигне единствено по въжена стълба. Става късно и селяни предлагат на Ники Дзюмпей да се настани в къщата на една самотно живееща жена. Жената посреща любезно своя гост, но на сутринта, когато иска да си тръгне, той открива, че въжената стълба е издърпана и няма как да излезе от дълбоката яма.
Остава му само едно – да помага на жената да изрива навявания от вятъра пясък, за да не затрупа къщата, а оттам да не се пренесе и върху цялото село. Изринатия в сандъци пясък селяните издърпва нагоре с въжета. Нещастният ентомолог се опитва да протестира, да се съпротивлява, но всичко е напразно. Ако не работят с жената, няма да им спуснат храна, вода и други необходими им дребни неща. И ето че така се ниже монотонно времето, разнообразено единствено от един неуспешен опит за бягство.
Накрая, след време, когато по стечение на обстоятелствата стълбата остава спусната и наоколо няма други хора, Ники Дзюмпей вече не изпитва никакво желание да бяга. Човекът е много жилаво същество – с всичко на този свят може да свикне.
Седем години по-късно, по съществуващите тогава закони, учителят Дзюмпей, който до това време се води безследно изчезнал, е обявен за мъртъв...
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.