четвъртък, октомври 10, 2019

„Фантомът на операта“: истината за сладострастния водопроводчик

ИЗТОЧНИК: СПИСАНЕ „ДИЛЕТАНТ“

ПРЕВОД ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

Андрю Лойд Уебър не е измислил изцяло своя мюзикъл. В основата на сюжета му лежи историята за загадъчен урод, който живее в мазетата на парижкия оперен театър.

Литературна основа на мюзикъла „Фантомът на операта“ и няколко филма със същото заглавие е приключенският роман на Гастон Льору, френски писател и журналист, автор на репортажи от сраженията по време на Руско-японската война и от бойните действия по време на революцията през 1905 година. В своята книга Льору разказва историята за тайнствен призрак, криещ се в недрата на парижката Гранд опера. Фантомът покровителства младата певица Кристин, отстранявайки нейните конкурентки. Пламтейки от страст, той отвежда девойката в недрата на зданието на остров сред подземно езеро. Влюбеният в Кристин виконт Раул дьо Шани научава истината за призрака: под маската на Смъртта се крие Ерик, който е урод по рождение, но притежава изключителен ум. Някога Ерик е участвал в строежа на оперния театър и е изградил подземията му по свой вкус. Виконтът успява да стигне до езерото. Ерик, като се убеждава в искрените чувства на Кристин и Раул, освобождава своята пленница…

Марка

Книгата на Льору се основава на легендите, разпространявани по строителната площадка на Гранд опера и по гримьорните на артистите в първите години от работата на театъра. Разказвало се, че строителите, като копаели основите, открили голямо подземно езеро с няколко острова. В действителност водоемът бил изкуствен: архитектът Шарл Гарние планирал подземния резервоар за устойчивост на основите и за използване в случай на пожар. Според друга легенда в подземните работи участвал някой си Ерик, който имал изкривено по рождение тяло и застинала ужасна гримаса на лицето. След края на строителството Ерик бил нает да поддържа работата на подземните комуникации на театъра, с други думи – станал водопроводчик. Някъде в подземията Ерик си направил стаичка за живеене, която била намерена по време на реконструкцията на театъра през втората половина на ХХ век. Носели се слухове за несподелената любов на Ерик към някаква певица. Но тази романтична история днес не е подкрепена с никакви исторически факти.

-------------------------

БОНУС ОТ ПАВЕЛ НИКОЛОВ: „Фантомът на операта е тук - в моите мисли...“ (най-драматичният музикален момент от мюзикъла на Уебър), изпълнение на Сара Брайтман и Антонио Бандерас


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.