Влязъл съм в заведението на гара Вакарел да изям на обяд преди идването на влака за Ихтиман едно шкембе.
Докато чакам шкембето, по телевизора, който там е включен постоянно, една учителка разправя, че за да се подобри качеството на образованието в училище, най-напред трябва да се подобри заплащането на учителите.
Учителката е млада, не е живяла активно във времето преди 1990 година, но добре е усвоила тогавашната максима, че битието определя съзнанието.
Увеличаваме учителските заплати и учителите започват да преподават по-качествено, казано в нашия случай.
Което, разбира се, е пълна глупост.
Никаква заплата, колкото и сериозна да е в цифрово изражение, няма да промени ничие съзнание и няма да изправи на крака скапалата се отвсякъде образователна система: училищата ще продължат да бълват неграмотници с високи оценки в свидетелствата за завършена образователна степен, на изпитите по външно оценяване ще продължи да се подсказва поголовно, директорите все така ще си мерят постиженията в цифри, а не в качество - и прочее, и прочее.
Какво общо има с това заплатата?
Нищо общо.
Защото не битието определя съзнанието, а съзнанието - битието.
На нас, учителите, и тези заплати са ни много за гнилия продукт, който произвеждаме (говоря обобщено, разбира се).
И де не се заблуждаваме, че при по-високи учителски заплати, училищата ще се напълнят с кадърни млади специалисти, както навсякъде се пише и говори.
Като имам предвид как на всеки десет души у нас девет си мислят, че учителската работа е изключително лесна, като прибавя към това и стремежа на повечето нашенци да се намърдат на лесна работа за повече пари, а познайте какво ще се случи!
И на това място се сещам пак за онзи благодетел на румънския поет Михай Еминеску, който го подкрепял финансово, но не му давал много пари, само колкото да преживява, за да не го превърне в лентяй и безделник.
Ето, този благодетел, без да е философ, инстинктивно е усещал, че съзнанието определя битието, а не обратното.
И е спасил поета и поезията му.
А ако някой не вижда тук връзка със заплащането на учителския труд, си е негов проблем.
Аз виждам…
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.