сряда, септември 29, 2010

Кой ще преподава вероучение?

Веднъж на сто години и аз хвърлям поглед на някой форум.

И понеже сто години минаха, хвърлих поглед и видях в един форум горния въпрос.

Зная отговора и затова направих нещо, което правя веднъж на хиляда години – написах във форума няколко думи.

Ще ги повтаря и тук малко разширени.

Вероучение в училищата, с много редки изключения, ще преподават сегашните учители, на които не им достига норматив (брой задължителни годишни часове) по предмета.

О, не, казва ни се, това ще бъдат богослови, като съответни специалисти!

Сигурно, ама друг път.

Колкото историята в моето училище се преподава от специалист по история, музиката от специалист по музика, химията от специалист по химия, а изобразителното изкуство от художник.

И това не е, защото няма съответни специалисти, а защото при недостиг на норматив даден назначен вече преподавател поема часове от друга специалност.

Освен български език и литература, без да съм специалист, аз например съм водил часове по руски език, изобразително изкуство (и то в начален курс, без документ за начален преподавател), а от няколко години преподавам информатика.

Повечето от средните училища в България са малки и подобни схеми са за тях постоянни.

А когато влезе в сила новият образователен закон и осми клас премине към горен курс, при което ще отпаднат доста часове, много от по-големите училища ще се изправят също пред необходимостта да комбинират.

И какво тогава ще предпочете един директор?

Да си запази учителя примерно по география, с когото е работил дълги години, допълвайки му недостига на часове с богословие, или да уволни този учител, назначавайки учител по богословие, на когото ще допълва годишния норматив с часове по география?

Мисля, че отговорът е ясен.

А в моето училище, понеже никой, сигурен съм, няма да иска да предава вероучение, ще ми го натресат на мене.

И митрополит Николай Пловдивски ще идва да ме инспектира.

От това по-голям цирк, здраве му кажи!


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.