ИЗТОЧНИК: DISGUSTING MEN
ПРЕВОД: Gemini 2.5 Pro Think
РЕДАКТОР: ПАВЕЛ НИКОЛОВ
Предлагаме ви да се потопите в миналото и да осъзнаете как една руска баронеса, гладът през „годината без лято“ и най-мощното вулканично изригване в историята на човечеството повлияли на класическата книга на Мери Шели.
В Европа е прието 1816-а година да се нарича „годината без лято“, въпреки че за някои други части на света такава година била и предходната. Според изследванията, започнали през двадесетте години на XX век от физика и климатолог Уилям Хъмфрис, причина за най-суровите климатични промени в Северното полукълбо тогава било изригването на вулкана Тамбора на индонезийския остров Сумбава.
Известно е, че вулканът започнал да проявява активност още през 1812 година. По това време на Сумбава и близките острови се разпореждали британските войски, които се опитвали да не допуснат там французите, наскоро завладели Нидерландия. Индонезия, част от която е Сумбава, преди това влизала в състава на нидерландска Източна Индия, което означава, че вече попаднала и в сферата на интересите на наполеоновата армия, с което английската администрация била коренно несъгласна. Цялата тази суматоха от страна на англичаните била оглавявана от сър Томас Стамфорд Рафълс, оставил безценни дневници не само за хода на войната, но и за изригването на Тамбора през 1815 година:
„Първите взривове се чули на острова вечерта на пети април – те се разнасяли по всички селища и продължили с прекъсвания до следващия ден. Навсякъде пукотът бил приет за оръдейни залпове, така че войските потеглили от Джокякарта, предполагайки, че е нападнат съседен пост или по крайбрежието са изпратени лодки да търсят кораб, който вероятно търпи бедствие.“
Мемоарите на Рафълс
Изригванията на вулкана били толкова мощни, че отгласите им се чували на две и половина хиляди километра от Тамбора. Страховитата канонада ехтяла чак до вечерта на единадесети април, но по това време англичаните вече успели да се евакуират на съседните острови.
Пред войниците, напускащи спешно Сумбава, се разкрила от корабите такава чудовищна картина, че те забравили веднага за разприте с французите – цялото небе било покрито с черна пелена, през която на огромна височина се виждал огнен стълб, издигащ се от недрата на вулкана.
Непрогледен мрак царял в продължение на няколко дена, а земята се тресяла, но истинският кошмар бил в селата, разположени недалеч от Тамбора. Както пише лейтенант Филипс, изпратен по-късно от Рафълс на Сумбава за проверка, наоколо имало само „останки от трупове, почти напълно опустели села и разрушени къщи, а оцелелите хора са се пръснали в търсене на храна“. Но Филипс видял само част от опустошенията.
Едва през 2004 година археолозите успяват да проникнат през триметровия слой от наноси в непосредствена близост до вулкана, където откриват селища, които били наречени Източният Помпей – както в легендарния древноримски град телата на стотици хора останали там в същите пози, в които ги сковала внезапната смърт.
Общо, по изчисления на учените, от пирокластичните потоци, цунамите, последвалите неплодородни години и болести на Сумбава и на най-близките острови загинали около 71 000 души и това е само върхът на айсберга.
Общата енергия, освободена при изригването на Тамбора, се равнявала на експлозия от около 800 мегатона тротил – смята се, че това изригване е най-голямото в историята на човечеството. То изхвърлило във въздуха такава огромна маса пепел и други материали, че в Северното полукълбо започнали силни климатични промени. Средната температура на планетата паднала с половин градус, което довело до първата документирана „вулканична зима“.
Европейски преселници отиват в Бразилия, спасявайки се от глада
Бедствието стигнало до Европа и Северна Америка едва през 1816 г., макар че в североизточната част на САЩ още през лятото на 1815 г. била регистрирана странна червена мъгла (сулфатен аерозол), която не можели да разсеят нито ветровете, нито валежите. През юни 1816 г. в щата Кънектикът започнали силни студове, причинени от необичаен за тези ширини студен фронт, а в щата Мейн дори валял сняг – и това време се задържало през цялото лято.
Студовете не подминали и Европа. Пострадали Германия, Великобритания, Франция и други държави, все още не напълно възстановили се от Наполеоновите войни. Ако и днес, в епохата на технологично развитата аграрна култура, температурните колебания нанасят сериозни удари по селското стопанство на страните от първия свят, то какво да говорим за онези времена – студовете на „годината без лято“ не само оставили милиони хора без реколта, но и внесли сериозни корекции в по-нататъшното развитие на човечеството.
Преди това подобно нещо се случило само след изригването на перуанския вулкан Уайнапутина през 1600 г. Тогава например климатичните промени довели до Големия глад в Русия, утежнен от икономическата и политическа криза на Смутното време. Но и двеста години по-късно обстановката в световните столици не била по-добра, отколкото в Москва по времето на Борис Годунов – хората се хранели с каквото им попадне, в градовете и селата процъфтявали грабежите и мародерството, а хитри търговци печелели пари на гърба на нещастните хора, като завишавали цените на загниващите хранителни продукти.
Навсякъде хората бягали от гладната смърт към нови места, но там ги чакали само омразата на местните жители и палките на жандармите..
Гладът и нищетата предизвиквали епидемии от тиф, които засегнали особено силно Южна Европа и Средиземноморието, но тъй като изригването на Тамбора повлияло на устойчивостта на индийските мусони, и в Азия положението не било по-добро — в региона също върлували глад, холера и безредици. Някои учени дори виждат в изригването на вулкана косвена причина за Опиумните войни в Китай. Твърди се, че именно поради слабите реколти от ориз китайците били принудени да изградят икономиката си около опиумния мак.
„Чичестърският канал“, Уилям Търнър
Но „годината без лято“ повлияла не само на икономиката и социалната обстановка в няколко региона на планетата, тя променила и европейската култура. Картините на Уилям Търнър се превърнали в изключително ценно свидетелство за случващото се — неговите пейзажи със залези, изобилстващи с жълт цвят, говорят за повишеното съдържание на серен двуокис и други продукти на вулканична дейност във въздуха. Но главното произведение, което отразява изцяло духа на безнадеждност през онази епоха, е книгата „Франкенщайн, или Новият Прометей“ на Мери Шели — роман не просто за неприемането на различния или за страха от индустриализацията, но и прецизен разрез на образите от „годината без лято“, през която да бъдеш чудовище се превърнало в норма.
През лятото на 1816 г. Мери Шели, заедно със съпруга си Пърси Биш Шели, лорд Джордж Байрон и Джон Полидори, почивала във вила Диодати. Поради лошото време, причините за което тогава не били известни, те не можели да излизат сред природата и затова прекарвали дните си в къщата, слушайки унилия вой на вятъра зад прозорците и съчинявайки различни истории. Естествено, основно развлечение станали страшните разкази, с които писателите започнали да си гъделичкат нервите.
Например Джон Полидори написал разказа „Вампирът“, който в крайна сметка станал едно от първите литературни произведения за богопротивните кръвопийци. А Мери Шели, вдъхновена от образ, който видяла на сън, съставила първите чернови на романа „Франкенщайн, или Новият Прометей“. В тях тя описала едно чудовище, създадено от алхимика Виктор Франкенщайн (писателката го нарекла в чест на едноименен немски замък в планината Оденвалд), което в крайна сметка убива своя създател и изчезва в неизвестност.
Портрет на Мери Шели
Като страшна история „Франкенщайн“ изглеждал отлично, но шеговитото упражнение на ума било издадено като пълноценен роман едва две години по-късно, когато Шели и спътниците ѝ се върнали у дома си от Швейцария. Причина за това станали не само спънките с окончателната редакция, но и променилият се покрай „годината без лято“ контекст на книгата.
Самата идея за чудовище, създадено от парчета трупове на различни хора, се ражда от разговори край камината за новомодния тогава „галванизъм“ и за неговите уж почти безгранични възможности, включително и да съживява покойници. Концепцията на „Франкенщайн“ обаче се променила леко, след като Шели научила историята на баронеса Варвара Юлия фон Крюденер.
Фон Крюденер била известна писателка и филантропка на своето време. Нейните религиозни възгледи, силно повлияни от идеите за единение на всички християни по света и от мистицизма, били особено търсени през 1816 година. По улиците бродели маси онеправдани хора, нуждаещи се от храна и думи на подкрепа, затова за баронесата Европа се превърнала в идеално място за проповеди. Тя пътувала по най-големите градове, носела на хората „светлината на истинската вяра“, хранела бедняците безплатно (или по-скоро за сметка на солидни дарители) и имала такова влияние, че тълпите буквално я следвали. Стига да споменем, че самият цар Александър I я приближил в един момент до себе си като мъдър съветник, притежаващ уж някакви свръхестествени знания.
Баронеса фон Крюденер
Естествено, на европейските власти това не им харесвало. Те смятали, че фон Крюденер събира около себе си с подаяния паство от страдащи бедняци и по този начин плете някакви свои политически интриги. Но дейността на баронесата не се харесвала и на обикновените хора, живеещи в градовете, където тя идвала със своята „армия от гладни гърла“. Членовете на нейното паство се занимавали с кражби и други непристойни деяния, а и разнасяли зарази – това толкова дразнело местните, че лагерите на фон Крюденер често бивали изгаряни до основи. Но бедняците, най-много пострадали от лошата реколта през „годината без лято“, нямало къде да отидат. Те или били принудени да следват баронесата, или можели да легнат и да умрат в най-близката канавка – трети вариант нямало. Но в един момент все пак им се наложило да се разделят с фон Крюденер. През 1818 г. ѝ било намекнато деликатно, че е време да се връща у дома си в Русия, и баронесата заминала, уплашена от перспективата да се озове в затвора.
Внушителността на образа на фон Крюденер била толкова голяма, че оставила неизбежен отпечатък в романа на Шели – сюжетът на „Франкенщайн“, между другото, започва в Русия. Но на романа повлияли и много други образи, витаещи във въздуха през „годината без лято“. Например идеята, че един обсебен човек може да бъде толкова силно мразен заради това, че помага на другите. Виктор Франкенщайн е представен в романа не само като ревностен безумец, готов да прекрачи всякакви етични норми, за да постигне своите цели, но и като своеобразен месия, готов да даде всичко, за да вдъхне живот в тъканта на гладния мъртъв свят. А причината е една – бог не се справя с това.
Франкенщайн е мразен за това, че успял да създаде нещо напълно уродливо – както мразели фон Крюденер и нейната комуна от бедни дрипльовци. При това във „Франкенщайн“ Шели не представя тълпата, наежила се с вили срещу чудовището, като простовати селски глупаци. Тези хора в романа не просто се страхуват от нещо неизвестно поради безразсъдни суеверия. Те са най-точният отпечатък на онова чувство, което битувало сред масите през „годината без лято“ – ако допуснат до себе си чудовището на Франкенщайн или фон Крюденер, рискуват банално своя живот и живота на своите семейства.
Тълпа пред дома на фон Крюденер, гравюра
Така всички в романа са един вид чудовища и това не е просто почит към модата на готическите „ужаси“. Виктор Франкенщайн иска да изкорени несправедливите условия на живот, но претърпява крах – той се отказва от своята идея, когато разбира, че в резултат от нея светът ще бъде населен само с ходещи мъртъвци. Той не иска да бъде чудовище, но такова го правят дързостта и неспособността да оценява трезво резултатите от своите постъпки.
Чудовището действа по интуиция – към убийства и разрушения го тласкат не осъзнати решения, а импулси, защото никой никога не се е опитвал да научи това същество как трябва да живее. Чудовище го правят обстоятелствата и „недовършеността“, а не злата воля.
Другите персонажи в романа са или част от озлобената тълпа, или случайни жертви на чудовището. Но и те са чудовища, защото страшното битие формира тяхното също толкова страшно съзнание – те рискуват да загинат, ако са радушни и добри, и затова са принудени да ожесточат сърцата си, за да оцелеят.
Фронтиспис на романа, издание от 1831 г.
Разбира се, наред с това в романа присъстват и критика на индустриализацията, и обсъждане на кризата на бога творец в европейската култура, и още много неща. Но в контекста на заобикалящата Шели действителност не бива да се забравя и това, че „Франкенщайн, или Новият Прометей“ е отпечатък от епохата, когато огромният вулкан Тамбора превърнал 1816 година в „година без лято“ и покрил нашия свят с отчаяние, злоба и смърт.