ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: Sider: ChatGPT
РЕДАКТИРАЛ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ
ДО ТУК:
Глава I МОЗЪКЪТ НА ИСУС И МОЗЪКЪТ НА САТАНАТА
Глава II ПОЖАР В ТЕАТЪРА НА УСЛОВНИТЕ РЕФЛЕКСИ
Глава III ЗАДНИК-2
Глава IV ДЕЦА НА УЖАСА, ВНУЦИ НА КОШМАРА
Глава V МЪРШОЯД – ТОВА ЗВУЧИ ГОРДО
Глава VI ДИАМАНТЕНАТА ТУХЛА
Глава VII ИЗОБРЕТЯВАНЕ НА ЛЮБОВТА
Глава VIII КАМЪК В ЛАПАТА
Глава IХ ДЕНЯТ НА ИЗГУБЕНАТА ОПАШКА
Глава Х ГЕНЕРАТОР НА ГЛУПОСТТА
Глава XI ПЛАНЕТАТА НА ТЪПИТЕ
Глава XII ЧЕРНАТА КОМЕДИЯ НА МОЗЪЧНИТЕ ПОЛУКЪЛБА
Глава XIII НАХЛУВАНЕ НА РАЗУМА;
Глава XIV ПТИЧИТЕ ПРАВА НА РАЗУМА;
Глава XV ДОБРЕ ОХРАНЕНА ХИМЕРА;
Глава XVI ВЕЛИКАТА МОЗЪЧНА ПУСТИНЯ;
Глава XVII ЖИВОТНО, УПРАВЛЯВАНО ОТ ЛЪЖА
Глава XVIII МЕХАНИКА НА ГЕНИАЛНОСТТА
Глава XIX ПОСЛЕДНИЯТ ГЕНИЙ
ПРИЛОЖЕНИЕ АНТРЕКОТ МИХАЙЛОВИЧ ДОСТОЕВСКИЙ
"ПРОИЗХОД НА ГЕНИАЛНОСТТА И ФАШИЗМА" в "БИБЛИОТЕКА НА ПАВЕЛ НИКОЛОВ"
ПРИЛОЖЕНИЕ
ДЕНЯТ НА ЗВЕЗДОНОСЕЦА ИЛИ ИДЕАЛНАТА РЕЛИГИЯ
Заемайки се да правим дисекция на понятието „родина“, веднага се убеждаваме, че имаме работа с поредната религия. В момента тя е всесилна и неизкоренима. Освобождаването от нея е почти невъзможно. Това е същият случай, когато премахването на тумора води до изчезването на пациента. Можем само да констатираме дадения факт, както и да видим произхода и спецификата на въпросната вяра.
Циркът през XVIII век не бил обременен с етични ограничения и сантименталности. Допускало се всичко, което можело да развесели или шокира публиката.
В репертоара на шапитото на Балдучи имало популярен номер – „Майката“.
Той се състоял в това, че една сурова старица жонглирала с главите на шестте си починали деца.
Защо децата са починали, не е известно. Защо след смъртта им се е стигнало до обезглавяването им, не е ясно.
Впрочем, тук няма особена мистерия. Децата в онази епоха умирали при първия удобен случай. А обезглавяването би могло да бъде извършено поради липсата на по-ефектен реквизит.
Как изглеждал номерът?
Доста елегантно.
Под звуците на цигулка „Майката“ въртяла ловко във въздуха шестте малки сбръчкани глави. След това ги улавяла в полата си, покланяла се и получавала бурни аплодисменти.
Желаещите можели да разгледат подробно малките лица и да научат имената на покойните деца. „Майката“ се появявала по афишите, споменавали я в песнички, но на никого не му хрумнало да извае алегорична скулптура на „родината-майка“ по неин образ и подобие.
Жалко.
Ако това се беше случило, механизмът на служенето на родината щеше да получи прекрасен символ. И на патриота, който открие главата си насред полет, нямаше да му се налага да се чуди на забавната ѝ траектория.
Но „Майката“ умряла. Номерът бил забравен. Шансът бил пропуснат.
Тази разсеяност е разбираема. По онова време нямало нужда от култ към „родината“. Римското понятие за „отечество“ било отдавна забравено, а европейското още не било оформено. Патриотизмът на Европа бил в състояние на затишие. Както, впрочем, и границите.
РОДИНАТА КАТО УСЛОВЕН РЕФРЕКС
Двата следващи века променили всичко. Започнали мащабни войни. Нomo винаги е обичал да убива. С това нямало проблеми. Но новият боен стил се нуждаел от грандиозни масовки, готови не само да убиват, но и да умират. Трупът се превърнал в единица за измерване на историческата значимост на събитията.
Каква била причината за тези промени?
Щом този въпрос бъде зададен, историците започват веднага да говорят за династии и капитали. Но, най-вероятно, всичко се свеждало до копчетата: те вече не били толкова големи и лъскави. Войната загубила своя блясък. Генералите потънали в униние и се подготвили да прокълнат човечеството.
Решението не било мигновено, но все пак се намерило. Оказало се, че загубата на копчетата може да се компенсира с броя на мъртвите. Покойниците са напълно способни да върнат на генералската дейност достойния ѝ величествен облик. Щом това разбиране се утвърдило, основно доказателство за важността на военните събития станала статистиката на жертвите.
Съответно, били необходими все повече и повече убити. И чужди, и свои. Жалките две-три хиляди компрометирали всяка победа. Били нужни десетки, а още по-добре стотици хиляди. Но тук възникнали затруднения. Масите не пожелали да застилат полетата толкова гъсто, колкото изисквала новата военна естетика.
Нищо удивително. На хората им липсвала мотивация.
Работата е там, че единствено религията може да направи мъчителната смърт дори по-привлекателна от убийството. Само тя е способна да придаде смисъл на напълно идиотски постъпки. Но до XVIII век християнството се изчерпало и загубило своите магически свойства. То не можело вече да вдъхновява тълпите за колективна смърт. Необходима било нова, свежа вяра. И тя се появила.
Божеството на име „родина“ се справило отлично с тази роля. То изисквало човешка плът ежечасно и никога не се засищало.
Точно тогава всичко си дошло на мястото. Гръмнали химни и се очертали граници. Културата бързо оформила „смъртта за отечеството“ като висше щастие. Homo се съгласил да се превръща в труп при първото щракване с пръсти на генералите. Това решило проблема със „застилането на полетата“.
Картините от театъра на военните действия най-накрая придобили необходимата солидност.
Впрочем, освен апетита за трупове, новото божество имало и други достойнства.
Манипулирането на масите се превърнало в чисто наслаждение и станало достъпно за хората със средни способности. Деспотите не клатели вече пера в битките, а просто раздували бузи „от името и по поръчение“ на отечеството. И това им осигурявало поклонение, за което кралете от миналото не можеха дори да мечтаят.
Защото „родината“, като всяко друго понятие, е безплътна. Това е илюзия за общо ползване. Красива абстракция. Съответно няма свой собствен глас.
Като във всеки друг култ, от името на божеството говорeли жреци и пророци. В този случай това били генералите, царете и чиновниците. Те определяли размера на човешките и другите жертвоприношения, събирали пари, както и съобщавали различните капризи на абстракцията.
Изключителното удобство на „родината“ се състои в това, че от нейно име може да се изговори практически всякаква глупост. Ако това се прави умело, масите безпрекословно дават парите си, маршируват радостно, умират охотно и се управляват лесно. Ако това се прави виртуозно, те дълго търпят бедност, изтезания и всякакви унижения.
За да се разберат причините за това явление, трябва да се обърнем към класическата механика на религиозната вяра.
(Следва)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.