Текстът на книгата е свален от .pdf формат с OCR Sider:ChatGPT, трансформиран от стария правопис на съвременен с Microsoft Copilot и редактиран и оформен технически от мене (Павел Николов).
I.
Пандо Кляшев. Биографични данни.
25 март 1904 година
Роден съм в с. Смърдеш (Костурско) на 29 септември 1882 г. Баща ми беше зидар, родом от Смърдеш, а майка ми от Брезница, близко село. Учил съм се в селото си от I до включ. IV отделение в бълг. училище. В селото ни имаше българско и гръцко училище; в Смърдеш са най-яростните гъркомани.
В гр. Костур завърших I- III клас; IV-VI клас в Солунската гимназия, а VII клас в Битоля. Завърших гимназията през 1899-1900 г. След това през 1900-1901 г. учителствах в Смърдеш, а в края на учебната година 1901 г. през юли постъпих във въстаническа чета и оттогава прекарвах цялото време с четите до край. Още в Солун, през 1898 г. на 20 декември бях посветен заедно с няколко другари от класа (VI кл.) в революционното дело. Тогава имаше две партии в Солун: едните, централисти, начело с Хр. Матов, Хр. Татарчев, Хаджи Николов и Пере Тошев - и други, върховисти: Гарванов, Колушев, Хаджи Мишев. С тях беше и Наумов. Аз и другарите ми нищо не знаехме, че има разлики между двете групи, и симпатизирахме на Хр. Матов и Пере Тошев. В революционното дело бяхме посветени от Гарванов и Колушев, но не направо, а чрез посредство на други. От съчиненията, които бях чел и които са ми повлияли, си спомням за Каравеловите повести, "Под игото" на Вазов и Ботевите съчинения. Давахме вечеринки, сказки, и със събраните пари си набавяхме книги. През ваканцията след VI клас бях в селото си, а VII клас прекарах в Битоля. Един другар, Лазо Москов, ми разясни, че имало разцепление между Гарванов и Матов. Тогава дори разбрах какво значат натякванията на някои другари, че сме принадлежали на другата група. От Москов разбрах, че Гарванов, Колушев и техните съмишленици имали за цел не да действат по революционен, а по еволюционен начин, именно чрез училищата, чрез културен прогрес и т. н., докато другите – чрез революция.
Сега, както знам, разцеплението се дължало на амбиции. Гарванов и Колушев имали претенцията да работят повече и да бъдат повече осветлявани и посвещавани в делото, за да имат по-голямо поле за работа. С Гарванов беше Семерджиев, книжарят, а с Матов – Хаджи Николов, също книжар. Гарванов е родом от Стара Загора, Колушев – от Одринско. Матов и неговите съмишленици пък действаха повече тайно, не се изказваха и се държаха резервирано.
В Битоля действах като ученик все между учениците. Целта беше да подготвим колкото се може повече от по-надеждните ученици от IV-VII клас. Успяхме много, всички по-добри ученици сгрупирахме и давахме тон на цялото училище. Между учителите имаше и посветени. Учители ми бяха тогава Дамян Груев, който ми преподаваше по география, а в долните класове – геометрия с чертане и рисуване; Герджиков Михаил, който преподаваше френски и минаваше там под името Луканов Тодор, завършил уж химия; Васил Пасков, който преподаваше психология, логика и история.
(Следва)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.