Автор: Виктор Шендерович
Превод от руски: Павел Николов
На 14 август изложбата „Скулптурите, които не виждаме“ в Москва беше прекратена заради православни активисти, начело с Дмитрий Ентео, които чупеха експонатите, уж оскърбяващи чувствата на вярващите.
Класиците са ни съветвали да не умножаваме същностите над необходимото, затова историята с погрома в Манежа не ми изглежда прекалено сложна. Изводите се разделят лесно на няколко прости задачи, които могат да бъдат решени в двоична система.
Задача първа: за държавата.
Гражданинът Ц. организира масови хулигански прояви с материална и морална вреда както за отделни хора, така и за обществото като цяло. Извършил е това не в състояние на ефект, а напълно съзнателно, в центъра на Москва, със силен обществен отзвук. За извършеното не се разкайва, а призовава за продължаване на противоправните действия.
Ако държавата не изолира веднага подобен човек, това означава едно от двете: или самата тази държава е престъпна и споделя противоправните убеждения на гражданина Ц., или вече няма никаква държава, а на нейно място, с държавни баджове на мундирите и мантиите, функционират представители на мафиотска групировка (или няколко групировки), които просто не се интересуват от нищо извън пределите на своите кланови интереси.
Моля да поставите чавка пред съответния отговор. Поставихте ли? Да минем тогава на втората задача: за православието.
Тук е съвсем просто.
Дадено е: някой си Ентео действа от името на православието. Пита се: той самозванец ли е, или не самозванец?
Руски православен погромаджия в акция
Ако Ентео е самозванец (агресивен идиот, пресметлив провокатор или просто болен човек, обзет от бесове – в случая не е толкова важно), официалните лица от Руската православна църква (РПЦ) би трябвало в най-кратко време да заявят това, като недвусмислено разграничат себе си като институт и православието като вяра от чудовищната дискредитация.
Ако РПЦ не прави това, значи Ентео не е самозванец. Което на свой ред означава, че самата РПЦ е сериозна опасност за обществото. Поставете чавка пред единия от отговорите, преди да минете в нелегалност. Впрочем, в нелегалност, ако предпочетат втория отговор, ще трябва да минат много мои православни приятели. ИДИЛ, знаете ли, е много строг преди всички с мюсюлманите.
Да, Ентео е предизвикателство за светската държава. Но преди всичко е предизвикателство за православието и православните; за огромния брой прилични, социално отговорни, образовани хора, принадлежащи към тази вяра!
Извинете, съграждани, но вашият конфесионален живот е престанал от известно време да бъде ваша вътрешна работа. Вие някак си се разберете там помежду си със своите ентеовци и гундяевци, става ли? Договорете си и ни съобщете резултатите, като уточните за нас, които сме отвън, днешното съдържание на думата „православие“.
Защото вярата на отец Александр Мен и вярата на Ентео не може да бъде наречена с една и също дума. Това са две съвсем различни идеологии и кръстът на гърдите, извън контекста, не означава абсолютно нищо. Свастиката е била някога индийски символ на плодородието, но кой се е вълнувал от това през 1933 година?
Отец Александр Мен, дисидентът на руското православие,
посечен смъртоносно с брадва на път за църковна служба; убиецът му не е открит
Уточнете, моля ви, за нас, светските и друговерците, днешното съдържание на понятието „руско православие“ и конфесионалните си планове за в бъдеще. Наше право е да ви помолим настоятелно за това.
А и това е във ваш интерес, повтарям.
Ако бащите на вашата църква са се побъркали, или съзнателно са решили да предизвикат в Русия гражданска война между православието и светската част на обществото, мисля, че тъкмо ви е дошло времето да оправите нещо в своята „градинка“.
А ако днес имате такова идилоподобно православие и такава талибоориентирана РПЦ, вие сте длъжни в краен случай да си давате сметка, че носите пълна морална отговорност за последствията.
Ако всичко продължи така, както е тръгнало сега, последствията ще дойдат много скоро и ще бъдат драматични. Махалото е излетяло стремително извън предела си.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.