За времето, когато излиза (1927 г.), филмът на Фриц Ранг „Метрополис“ („Metropolis“) е бил без съмнение нещо зашеметяващо.
Достатъчен е само един щрих от статистиката: в масовите сцени участват около тридесет хиляди души.
Иначе съдбата не е много благоприятна към този безспорен шедьовър на нямото кино.
Филмът се оказва (пак за времето си) чудовищно дълъг - цели 153 минути!
И започва безпощадно рязане: в САЩ е съкратен наполовина, в Германия почти наполовина.
Изрязаните сцени се обясняват с титри, но въпреки това логиката на филма на много места пропада, което води през целия XX век до редица неправилни трактовки на замисъла.
През 2001 година е направен опит да се възстанови целият филм от различни запазени варианти, но не е постигна цялостен ефект.
Едва след 2008 година, когато в Буенос Айрес е намерен 16-милиметров негатив на пълния вариант на „Метрополис“, лентата може да се види в действителния ѝ първоначален вид (с английски субтитри в Тубата – ТУК).
Ето един малък откъс с типична стилистика на нямото кино (при рязането програмата ми забърса аудиото, затова е без музика, иначе казано – съвсем ням филм):
Едно нещо само ме смути във филма: появяващият се на два пъти знак, който наподобява Звездата на Давид – върху вратата на дома, където живее коварният изобретател Ротванг, и вътре – в залата, където изобретателят създава не по-малко коварната жена робот; но може и да е неволно съвпадение.
Накрая филмът завършва с наивен оптимизъм под мотото „Посредник между главата и ръцете трябва да бъде сърцето“: представителят на управляващия елит Йо Фредерсен и представителят на масите Грот си стискат ръцете.