неделя, юни 11, 2023

РАЗКАЗВА ЮРИЙ НИКУЛИН

Превод от руски: Павел Николов

Когато бях още в девети клас, отидох на стадиона с моя училищен приятел Шурка Скалига. Висим на стъпалото (по онова време трамваите нямаха автоматични отварящи се и затварящи се врати), а до нас двама младежи, които приличат на студенти.

Единият казва на другия:

- Слушай, вчера ми разказаха един интересен виц.

Шура и аз наострихме уши.

- Един богат англичанин - започна да разказва младежът, - любител на птици, отишъл в магазин за домашни любимци и поискал да му продадат най-добрия папагал. Предлагат му папагал, който седи на хоризонтална пръчка, а на всеки крак има вързана връвчица. „Папагалът струва десет хиляди - казват му те, - но е уникален: ако дръпнете връвчицата, завързана за десния крак, папагалът рецитира стихове от Бърнс, а ако дръпнете лявата - пее псалми.“ „Много добре - възкликва англичанинът, - ще го взема“. Той плаща парите, взема папагала и тръгна към изхода. Но изведнъж се връща и попита продавача: „Кажете, моля, а какво ще стане, ако дръпна и двете връвчици едновременно?“

Но тогава младежът, който слушаше вица, изведнъж каза:

- Трябва да слизаме.

И скочиха от трамвая в движение.

Прибрах се у дома и разказах всичко на баща ми. Цяла вечер се чудехме какъв би могъл да бъде краят на вица. Вероятно нещо неочаквано. Прехвърлихме стотици варианти, но така и не измислихме нищо.

Минаха много години. По време на войната, когато стояхме в отбрана край Ленинград, един мой приятел разказва в землянката:

- Слушайте, момчета, един хубав виц. В един магазин продавали скъп папагал. На всеки крак имал вързана по една връвчица. Като дръпнеш едната, започва да пее частушки, а като дръпнеш другата – започва да псува.

- И?! - възкликнах аз нетърпеливо.

Едва войникът понечи да продължи своя разказ, извикаха го спешно при комбата (батальонния командир – бел. П. Н.). И не се върна повече в землянката. Изпратили го да изпълни някаква задача, по време на която го ранили и го откарали в болницата.

И ето че в Калинин по време на представление стоя зад кулисите с инспектора на манежа (Юрий Никулин, познат на широката публика повече като филмов актьор, е по професия цирков клоун – бел. П. Н.), а той изведнъж ми казва:

- Знаеш ли, има един много хубав виц. Как в Америка продавали папагал с две връвчици.

- И?! - замрях аз потресен.

- Сега трябва да обявя следващия номер. Почакай.

Излезе инспекторът на манежа да обяви следващия номер и му стана лошо, сърдечен пристъп. Откараха го в болницата.

Разбрах, че повече няма да издържа и на следващия ден отидох да го видя.

Купих ябълки, кутия сок. Влизам в болничната стая и целият съм напрегнат. Ако сега се срине таванът и убие инспектора, няма да се учудя.

Но таванът не се срина. Просто медицинската сестра ми показа акуратно оправеното легло и каза:

- Вашият приятел вече го няма...

Е, помислих си, починал е. А сестрата продължава:

- Преди един час брат му го откара за Москва, в тамошна болница.

„Все още нищо не е загубено – помислих си аз. - В края на краищата ще се върне обратно“. Но до края на нашите гастроли инспекторът така и не се върна.

Баща ми беше потресен от тази история.

- Направо някаква мистика – каза той, - страх да те обземе.

След три години попаднах отново в Калинин. В цирка като инспектор на манежа работеше друг човек.

- А къде е предишният инспектор? - попитах веднага аз.

- Напусна цирка – отговориха ми. - Работи тук в Калинин. В радиото.

През първия си свободен ден отидох в местното радио, намерих стаята, където работеше бившият инспектор. Два пъти питах сътрудниците там ли е техният началник (инспекторът ръководеше в радиото някакъв отдел) и когато ми казаха, че си е на мястото си, почуках с трепет на вратата и влязох в кабинета.

Той седеше на бюрото и като ме видя, възкликна:

- О! Кого виждам.

Казах си на ум: „Тихо, тихо. Не се радвай много. Сега ще се случи нещо“.

Като преглътнах слюнката си и си поех дълбоко дъх, изстрелях:

- Привет! Какво е станало с папагала, който имал на краката си две връвчици?

- Какъв папагал? - изненада се бившият инспектор.

Припомних му вица.

- А-а-а... Да-да... Имаше такъв виц. Разбираш ли, май си спомням началото; продавали папагал в Америка... но съм забравил края.

- Как си го забравил? - вцепених се аз. - Спомни си, спомни си – молех го.

Той се замисли, след това възкликна радостно:

- Спомних си! Сега ще ти го разкажа. Само да отида бързо при началника, да подпиша текста за едно предаване.

- Не! - извиках аз. - Веднага го разкажи и си отивам.

И той ми го разказа.

Оказва се, че когато купувачът попитал продавача какво ще стане, ако дръпне едновременно двете връвчици, вместо продавача неочаквано отговорил папагалът.

„Крр-ретен! Ще падна от пръчката...“

Така най-сетне научих края на вица.

Прибавка от Павел Николов: знаменитата песен на Юрий Никулин за зайците от филма "Диамантената ръка":

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.