Бях намислил да напиша нещо за учебните програми, но новият министър на образованието ме изпревари.
Пътят е правилен. Учебните програми трябва да бъдат преразгледани. Материалът да бъде съкратен до полезния минимум. Баластът да бъде изхвърлен. А баластът не е малко.
Акцентът върху предмета български език и литература също не е случаен. Всички знаем защо.
Моето скромно мнение по въпроса е следното:
За езика. Винаги съм казвал, че в училище трябва да се учи „граматика на грешките”, а не просто „все и вся”. Езиковото обучение трябва да бъде съсредоточено върху три и само три измерения: правопис, пунктуация и създаване на кратък смислен текст (10-15 изречения). Всичко друго, което не обслужва тези измерения, е баласт.
За литературата. Пътят там трябва да води към една основна цел: осмисляне на текст. Всичко останало е баласт.
Така и с останалите предмети. Не съм специалист, не мога да коментирам, но зная от колегите, че и там баластът е значителен. И има доста за изхвърляне.
Писачите на учебници и издателите, разбира се, няма да са доволни. Ако се изхвърли баластът, току виж учебниците се свили на половина. Лошо. Но всяка коза – за своя крак. Аз просто скицирах набързо един образователен проблем. За баласта в учебния материал. Който е и мой проблем. И който се надявам този път наистина да бъде решен.
======================
Забележка: Тъй като на село разполагам с ограничен емтелски интернет и пестя всеки мегабайт, спирам публикуването на коментари в блога си до 25 август, когато ще се върна в Ихтиман. За което се извинявам.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.