четвъртък, септември 21, 2023

ДИМИТЪР СТРАШИМИРОВ / “ВАСИЛ ЛЕВСКИ“ / „СВЕДЕНИЯ, СЪБРАНИ В НАШИ ДНИ“ / МОНАХ ДАНАИЛ ОТ ГЛОЖЕНСКИЯ МАНАСТИР ДО АВТОРА

Отпреди година–година и нещо, та дали не и повече - не помня, започнах един личен проект: да публикувам в моята интернет библиотека на едно място в текстов формат всички документи, свързани с живота и дейността на Васил Левски, които успея да открия.

Публикуваното досега може да видите тук: Библиотека на Павел Николов – Васил Левски.

Едновременно на части, последователно, всичко това се публикуваше и в моя блог.

След горепосочените публикации продължавам с публикуването на документи от по-късно време, свързани със съвремието на Васил Левски.

Документите са представени според книгата на Димитър Т. Страшимиров „Васил Левски. Живот, дела, извори – II том“, София, 1929 г.

В началото давам номерацията на всеки съответен документ, както е дадена от Страшимиров в книгата му; бележките под черта са също негови.

(Павел Николов)

№ 536

Монах Данаил от Гложенския манастир до автора

12.Х.1923 г.

От манастира Гложенски

„Свети великомъченик Георги“

Господин Страшимиров в София

Дохождали сте в Гложене да събирате сведения за заклятниците на Васил Левски през турското робство. За да узнаете къде е пребивал в селото ни Васил Левски, в коя къща и кои са хората били в заклятието, аз получих писмо да сляза, но като нямаше игуменът, не можах да сляза. И вие не можахте да дойдете по причина на Комунистическата революция, то рекох да ви напиша нещо от нашето Гложенско [съ]заклятие.

Ето, аз първи, който съм жив още, и Гецо Нейков, и той още жив, който е свирил с гайдата на Левски в нашата къща, и на Марин поп Луканов от гр. Ловеч, който придружаваше Левски. Тия [1] дойдоха у нас като търговци купувачи на лисици и зайци, като носеха и на конете лисици и зайци. Събрахме се всички [съ]заклятници у нас да попийнем и посвири Гецо с гайдата. Туга [2] имаше турчин, наречен субаша, пратен от Ловеч да следи кои дохождат на [х]ановете чужди хора. Дойде и той запита: „Какви са тези [х]ора, Дако Чорбаджи?“ Аз му казвам: „Търговци за дивеч. Купуват лисици и зайци и друг дивеч.“ Той седна между нас вечерта, пихме по една-две ракии, вино и ядохме, па захванахме да пеем „Снощи Янка из гора слязла“ и други народни песни. Субашата - Мустафа Чауш го викаха - се понапи и си отиде. В това време турското правителство даваше хиляди турски лири за главата на Левски. Сутринта заминах [3] с Марин поп Луканов за Плевен и щяха [да] отидат за Румъния, че имаше събрание. [Тогава] се самоуби Ангел Кънчев в каика [4]. Освен в наша къща той е бил и в братовата ми къща - на Иван Диков Влахов, а повече у апостола Васил Йонков. Такова [съ]заклятие имаше и в Големи Извор. Левски оттам през Гложанския манастир „Свети великомъченик Георги“, понеже двама от калугерете бяха в [съ]заклятието, Левски спеше на манастира и през горите дохождаше и отиваше за Гложане и Големи Извор, че е все гора. И там, в Извор, има още двама живи, които ще ви разправят, ако беше станало това куманска революц. [5] Освен Левски Димитър Общи е постоянно в трите къщи. Васил Йонков беше сгоден за покойната ми сестра Кина Д. Влахова, но Йонкова като закараха в Диарбекир, сестра ми се ожени за Христо Начов Инжето, и той покойник.

В това [съ]заклятие бяхме аз, първият Дако Д. Влахов, а сега монах Даниил, майка ми Дона Дикова Влахова, брат ми Иван Д. Влахов, зетовете ми Христо Милчов Бояжиев и Христо Начов Инжето, Димитър Милчов Бойжиев, Васил Йонков апостол, майка му Йонковица Вутюва, даскала, които беше в Гложене, от град Етрополе, Христо Ценов - покойник, свещениците поп Никола Цаков, поп Михал Стефанов, Захари поп Стефанов, Крайо Ненов, Йончо Йотов, Никола Йотов, който беше кмет в селото ни, Гецо Нейков, калугерите [х]а[д]жи Евтимий и поп Кирил - също калугер, Дико Йотов Влахов, Милчо Драганов Бояжията, Цако Диков Киражият - той кара Обшия с коня си с парите на обраната хазна. Всички [са] покойни освен аз, който съм жив и здрав досега и съм на седемдесет и две години, и Гецо Нейков, който свиреше с гайдата. Всички са отишли във вечния покой, Бог да ги прости и упокои, гдето свети неговото Светло лице.

Оставам Ваш непознат,

а чел съм за вас във вестниците

монах Даниил

на Гложенския манастир

„Свети Великомученик Георгия“

Захари Стоянов, Бог да го прости, и вие, мисля, със Стоян Заимов пак дохождахте по Тетевен. След Освобождението от турското робство, ако се не лъжа, а ви зная, че сте писател. Дано Бог ни събере живи и здрави да се видим лично, че името ви е прочуто - Страшимиров.

П.П. Да ви кажа - Йонков имаше брат. Цано Йонков, но в село имаше шпионин, който предаваше, каквото се научи за Комитета, и го предаваше на турското правителство. Той подмами брата на Васил Йонков, та да предаде документите на турското правителство, и той ги даде на мелизимина, който беше дошъл в селото ни по издирване Комитета. Но благодарение на кмета Никола Йотов Стоянов го взе в къщата си на конак - квартира, напои го, че пиеше много, и му даде няколко турски лири и той се съгласи, та ги изгориха в огъня, и тъй останахме незакарани в София при Левски и Димитра Общи и Васил Йонков.

Като ги изгориха, искаше да закара само брата ми - Иван Диков Влахов вързан, понеже Общи Димитър и Васил Йонков заедно с Киражията ги докараха в нашата къща при трима каймакане, които чакаха докарването им от селото, гдето бяха хванали Димитър Общи. Като го питах(а!) в тази къща спал ли си и той каза, че съм (е) спал няколко пъти, а повечето съм (е) спал на къщата на сина му Иован Диков Влахов. По тази причина исках(а!) да закарат и брата ми Иована. Но пак кметът примами мелизимена, даде му един кон и десет турски жълтици, и го напоиха добре, още му дадоха един килим за постилане и други неща. И така остана незакаран и несъден, но много време се надияхме (очаквахме) кога ще ни вържат и откарат. Защото Общи захвана да ги казва всички [х]ора, които ги знаеше. А Левски и Васил Йонков не казаха никого и тъй се спазихме от въжето и затвора. Името на турския шпионин премълчавам, защото, ако би да е нужен, ще ви кажа по-после, пак писмено. Ако има нещо да ме запитвате, то ви моля запитайте ме с писмо. Аз ще ви отговарям пак писмено.

Същия

Монах Даниил от село Гложене

сега на Гложенски Манастир „Свети великомъченик Георги“

БЕЛЕЖКИ

1. Тия - вместо те.

2. Тогава.

3. Заминаха.

4. В лодката. (Погрешно, б. р.)

5. Ако не беше станала комунистическата революция. Освен в Гложене, комунистическа революция в септември 1923 г. се обяви още и във Видраре, близо до Голям Извор. Гложене беше вече умирено, когато стигнах в него, но революционерите от Видраре бяха отстъпили към манастира в планината. Игуменът, който беше в Гложене, както и местните власти, ме въздържаха да се кача горе.

(Следва)

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.