четвъртък, ноември 12, 2020

КОРЕСПОНДЕНЦИЯ МЕЖДУ СЪВРЕМЕННИЦИ НА ВАСИЛ ЛЕВСКИ: ПАНАЙОТ ХИТОВ ДО Н. БАЛКАНСКИ

Отпреди година–година и нещо, та дали не и повече - не помня, започнах един личен проект: да публикувам в моята интернет библиотека на едно място в текстов формат всички документи, свързани с живота и дейността на Васил Левски, които успея да открия.

Публикуваното досега може да видите тук: Библиотека на Павел Николов – Васил Левски.

Едновременно на части, последователно, всичко това се публикуваше и в моя блог.

След горепосочените публикации продължавам с публикуването на писма на съвременници на Левски, които по някакъв начин – по-малко или повече - засягат живота и дейността на Апостола.

Писмата са представени според книгата на Димитър Т. Страшимиров „Васил Левски. Живот, дела, извори – II том“, София, 1929 г.

В началото давам номерацията на всеки съответен документ, както е дадена от Страшимиров в книгата му; бележките под черта са също негови.

(Павел Николов)

№ 359

Панайот Хитов до Н. Балкански

31 март 1868 г.

Любезни куме!

Писмото ти от 7 март 1868 г. приех и разумях, що ми пишеш.

От предишните ти писма предвиждах и аз, че тъй ще излезе онова, за което ми бележиш сега особено. Речта ми е тука за двестате момци [1], които не ти е било възможно да приготвиш. Нека затова да не ти е мъчно никак, защото вече вземат все по-добри мерки за общата ни работа, която се надявах по тая причина да се поправи и нейният вървеж да успокои и зарадва всекиго от нас. И това всичко трябва да стане сега 一 твърде скоро, защото закъснението 一 не дай Боже 一 много лесно може да тури нас в по-люта злочестина. Жал ми е, че не можах досега да дойда сам в Букурещ и тия дни надали ще ми прилегне да дойда. Но бъди уверен, че ако аз не дойда самичък, непременно ще проводя подир някой и друг ден свой верен и достоен застъпник до града ви за този час, а подире може аз да дойда 一 според както стане по-голяма потреба.

Колкото до онова, което [са] ти казали старците [2], че [са] ми давали доста пари, ето излагам ти какво са ми дали:

1. Проводили са ми ................................................... 50

2. Ти си ми проводил по г. Теохара ......................... 25 лири турски

3. От г-н Шопов приех ............................................. 10 лири турски

4. От г-н Шопов приех ............................................. 10 наполеона

5. От сърбското правителство ................................. 65 1/2

Всичките правят в турски пари .............................. 11690 гр.

Тия пари, разумява се, приемал съм от есенес насам, т.е. откакто съм се върнал с момците от Балкана в Сърбия досега. А ето що съм разнесъл:

1. Разноските в похода на четите от тръгването

ни (28 април 1867 г.) в планината

до стягането ни в Сърбия (20 август 1867 г.) ............................ 6055 гр. 3/4 пар.

2. От есенес насам разнесъл съм особно

подир момците ни, които встъпваха във войската,

следната сума ............................................................................... 5559 гр. 3/4 пар.

3. И за себе си разноска от есенес насам .................................. 3000 гр.

С отвъдните заедно стават ......................................................... 14615 гр. 1/2

Ти знаеш, че онази пролет за приготовление приехме 180 лири турски и сметката от онази зима е у тебе. Сравни сега това всичко и пресметни, за да видиш и опознаеш истинското положение на всичката сметка. Само никому сега не думай нищо върху това, а ми потайвай се засега. А че ако подире стане нужда, ще разгледаме всичката сметка основно, върху което имам наръка всички потребни доказателства. Нямай за това никаква грижа, само скрий добре това писмо и недей го показва никому.

Поздравявам те братски, така и всичката ти любезна фамилия.

Твой побратим Панайот Хитов [3]

Н.Б.II.А., п. 61.,№ 8177

(Следва)

1. Четата на х. Димитър и Ст. Караджа

2. От Добродетелната дружина.

3. Само преподписано от П. Хитов.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.