неделя, декември 18, 2011

ОЩЕ ФАНТАСТИХИЯ


Почитатели на поезията и въображението!

Излезе сборникът „Ф А Н Т А С Т И Х И Я” – първият по рода си наш опит да събере на едно място поети фантасти от няколко поколения и от няколко държави, но предимно от България!

Адресите, на които той може да се види и купи, са M-Tel eBook и http://е-knigi.net.

Съставена от Атанас П. Славов и Александър Карапанчев и украсена с картини на тандема Зельони/Глускина, тази своеобразна антология ще ви достави несравнимо удоволствие!

На нейните страници ще намерите 47 автори, между които Пейо Яворов, Анибал Радичев и Агоп Мелконян, Владимир Башев, Кòмата и Калин Ненов, Теодор Стърджън и Рей Бредбъри...

Графичните илюстрации в книгата, в които има много космос, ирония и разнолик модерен колаж, са дело на Васил Иванов и Калин Николов...

След допира до „Ф А Н Т А С Т И Х И Я” вашето настроение вече определено ще бъде с други градуси!

Познатият ви съставителски дует вече започна работа над втора такава антология, озаглавена „ОЩЕ ФАНТАСТИХИЯ”. Съставителите обещават, че този път тяхната подборка ще бъде наистина още по-фантастична – като жанрова определеност, като философия и поетично излъчване...

Ето няколко стихотворения от новия проект:

Йордан СТУБЕЛ (1897–1952)

ПРИКАЗКА

Тъне захарната къща

в бяла утринна заря.

– Отвори, при теб се връщам,

аз съм царска дъщеря.

Погледни ме: златокоса,

зло от люлка ме пови –

твоя блян ме омагьоса

в път, покитен от треви.

И не знам, честита бeх ли –

бабо, порти отвори:

ще ти дам от сърма чехли,

залог – скъпите сестри.

Мене мащеха пропъди,

ти във сън ме позова –

дай ми златните съсъди

на далечните царства!

О, пусни ме да науча

де е вечната вода –

аз съм болна, дай ми ключа

на вечерната звезда...

Трепна светнала и плаха

малка слънчева врата –

гледа захарната стряха

снежен сън и пустота...

Збигнев ХЕРБЕРТ (1924–1998)

ДОКЛАД ОТ РАЯ

В рая работната седмица трае тридесет часа

по-добри са заплатите там и цените се понижават

не измъчва и черния труд (в резултат на по-малката гравитация)

да сечеш дърва е досущ като писане на машина

общественото устройство е трайно

правителствата са умни

наистина в рая е по-добре отколкото всякъде другаде

Началния замисъл беше друг –

светли кръгове хорове и стъпала към абстракцията

но не се отдаде прецизно да отделят

душата от тялото и току дойдеше някоя

с капчица лой или мускулно влакънце

и трябваше изводи да се направят

да се смесят зърната на абсолюта с глинените зърна

значи още едно отстъпление от доктрината но последно

едничък Йоан е предвидил това: ще възкръснете тялом

Бога разглеждат малцина

онези които са само дух

другите слушат комюникета за чудеса и потопи

всички след време Господа ще разглеждат

никой обаче не знае кога ще се случи това

Засега като дойде събота точно в дванайсет по обед

сирените вият сладко

и от фабриките излитат небесните пролетарии

несръчно под мишница взели крилата си като цигулки

Oт полски: Първан Стефанов

Лиляна ЖЕЛЯЗКОВА (1955–200?)

ОТНОСИТЕЛНОСТ

Над Бога

също има БОГ

и Ангела

от АНГЕЛ ДРУГ е пазен!

Вселена –

най-безкрайното кълбо,

на друго някое кълбо

в средата!!!

* * *

Смъртта ще дойде тъй красиво, че ще й простя

дори това, че ще ме отведе навеки.

Смъртта ще е поредния ми танц

в лилавата небесна дискотека.

Смъртта ще има нежните черти

на мъж, сънуван милиони пъти.

Ужасна тайна, скрита под звезди,

последен дъх,

подобно стрък откъснат.

Смъртта ще бъде звън на телефон,

когато вече не очаквам никой.

Възторжена покана за любов

след сто признания

за безразличиe.

Съставил текста и подбрал за вас: Александър Карапанчев