петък, юли 23, 2021

ФЕСТИВАЛЪТ В КАН 2021 г.: ГОЛЯМАТА ПРОМЯНА

ИЗТОЧНИК: СНОБ

ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

74-тият Кански фестивал завърши, наградите са раздадени. Това протече в атмосфера на известен хаос и объркване на сцената, което отразяваше хаотичното състояние на умовете, включително и на членовете на журито под ръководството на Спайк Лий. Но от хаоса се роди опитът за нова хармония.

Ако бях в журито [1], щях ли да дам “Златната палма” на филма на Жулия Дюкурно “Титан”? Сигурно не - бих предпочела филма на Леос Каракс (“Анет”) или на Апичатпонг Вирасетакул (“Памет”). Но те и така получиха награди, макар и не главните: на Каракс беше присъдена наградата за режисура, а на Вирасетакул - наградата на журито. По този начин беше отдадена почит на значими режисьорски фигури, влезли вече в историята на киното.

Друго нещо е смятащата се досега за маргинална Дюкурно. Нейният режисьорски дебют, канибалският трилър “Сурово”, взриви Кан преди пет години, но получи само наградата на критиците - ФИПРЕСИ. И ето сега - невероятен успех с привкус на скандал.

Историята на девойката фрик с имплантирана в главата титанова пластина, девойката убиец, девойката андрогин, понякога напомняща андроид, се превърна в плесница за добрия вкус и буржоазното френско кино. Този филм е или горещо обичан, или също толкова яростно мразен. На някои от него им прилошава. А победи, защото зарази с неистовата си енергия и отбеляза територията на мутиращия джендър [2], която днес привлича и интригува мнозина. Самата Дюкурно, висока едра жена с мъжки рамене, изглеждаше на сцената като ново лице на фестивала, отговарящо на епохата, в която той навлезе. Свърши, условно казано, времето на Тарантино, дойде времето на “Титан”, времето на Дюкурно.

Промениха се и актьорските лица. Наградата за най-добра роля получиха Кейлъб Ландри Джоунс от австралийския филм “Нитрам” и Ренате Реинсве от норвежкия филм “Най-лошият човек на света”. Журито предпочете Джоунс пред Адам Драйвър, който играе великолепно в “Анет”, и Юрий Борисов от “Купе номер шест” [3] (затова пък двата филма получиха сериозни награди: единият за режисура, другият - Гран при).

Като женски лица на фестивала изпъкваха Тилда Суинтън, играеща в два конкурсни филма, и Леа Седу - в цели три. Но изборът на журито падна върху младата норвежка [4].

Безспорни решения няма, но фестивалът обновява своите приоритети, променя се заедно с живота - и това е закономерно. В режисурата все повече доминира женското начало. В програмата “Особен поглед” победи филмът на Кира Коваленко “Разтваряйки юмруци”: това е и ново лице, и жена режисьор, и добър, богат на емоции филм. Едно от тези решения на журито, с които ни се иска да се солидаризираме стопроцентово.

БЕЛЕЖКИ НА ПРЕВОДАЧА

1. Статията е на кинокритичката Елена Плахова.

2. В руски език думата “джендър” (рус. “гендер”) означава това, което означава, а не това, което внушиха на българите, че означава, националистите и интернет разбирачите.

3. Филм на финландския режисьор Юхо Куосманен.

4. Ренате Реинсве.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.