сряда, септември 11, 2019

„Бяло върху бяло“ на Тео Корт

ИЗТОЧНИК: СПИСАНЕ „ДИЛЕТАНТ“

ПРЕВОД ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

История за изчезването на коренното население на Патагония.

Главен герой във филма „Бяло върху бяло“, представен в паралелната програма на 76-тия Венециански кинофестивал, е фотографът Педро, който има нещастието да се озове на Огнена земя в края на 19 век. Безжизнени пейзажи, непрекъснат вятър, зима, която изглежда безкрайна, и живот, чийто синоним става безнадеждността.

Педро идва на един острова по покана на мистър Потър, най-влиятелния и най-богатия човек по тези места. Мистър Потър се готви да се жени и иска да си направи снимка. Неговата годеница Сара е още съвсем момиче, на вид има около дванадесет или тринадесет години. Уви, това не е препятствие за сключване на брак от гледна точка на жениха и на неговото обкръжение. Фотографът, между другото, също няма нищо против да свърже съдбата си с младата красавица.

Като разбира невъзможността да има някакви отношения със Сара, но след като не може да устои на съблазънта, Педро избира хитроумен повод за среща – кани Сара при себе си, за да ѝ направи така наречената художествена снимка. Снимката се оказва фактически много близка до еротиката: Сара по нощница се прави, че спи. Заради това изкуство мистър Потър нарежда на главорезите си да се разправят с Педро. Подгонен, Педро би се радвал да напусне острова, но превоз идва един път на половин година. Фотографът е принуден да преживява на Огнена земя заедно с нейните обитатели.

Сцена от филма

За чилийския режисьор Тео Крофт това е вторият пълнометражен филм. Заснет е в ритъма на „Замъкът“ от Кафка: вечно очакване на новини от мистър Потър, който така и не се появява, несправедливост, потиснатост, угнетение, безнадеждност. На някого филмът може да му се стори протяжен и скучен, но в контекста на онова време и на географските условия избраната медитативност на разказа изглежда единствено вярната.

Идеята за филма достига до Корт, когато гледа снимки на убити представители на патагонското коренно население. Снимките са направени в края на 19 век като подарък за аржентинските власти. „Когато ги видях за първи път, си зададох многобройни въпроси. Кой е направил тези снимки? Кой е участвал в тези събития като невидим воайор?“ – казва режисьорът.

Деца на селкнами

До идването на европейците в средата на 19 век в Южна Патагония (съвременните Чили и Аржентина) живеят селкнамите. Те са едни от последните представители на коренните народи на Южна Америка. Селкнамите са номади, които се прехранват с ловуване. С идването на европейците броят на народа започва да намалява стремително. Неговият последен чистокръвен представител умира през 1974 година. Езикът на селкнамите – она – се смята за изчезнал.

Семейство селкнами

Мистър Портър, който във филма се споменава постоянно, така и не се появява – защото е много зает, не престават да повтарят всички герои. С какво именно е зает, не е много ясно. Отговор зрителят получава на края, когато работниците на Портър отиват на лов, наистина – не съвсем обичаен. Резултатите от лова са се запазили на снимките, които са вдъхновили Тео Корт да създаде своя филм.

Прототип на мистър Портър е Джулиус Попър, авантюрист от румънски произход. Заради колонизирането на Огнена земя го наричат конквистадор. Върху него възлагат и вината за изчезването на селкнамите.

Джулиус Попър

Попър е човек с добро образование. След околосветско пътешествие и няколко години странствания той се озовава през 1885 година в Аржентина. Това е време на златна треска. На Огнена земя откриват злато и много търсачи на приключения се устремяват натам.

В Буенос Айрес Попър започва да работи като инженер в една от многобройните новопоявили се компании за златен добив. Заедно с група миньори-авантюристи той заминава за остров Исла гранде на архипелага Огнена Земя, където в залива Сан Себастиан основава база, а малко по-късно и акционерно дружество за добив на злато. Коренното население се съпротивлява на дейността му. В отговор „сътрудниците“ на Попър нападат постоянно аборигените, като действат по правилото „няма човек – няма проблем“.

Монети на Попър

През 1889 година компанията на Попър започва да сече златни монети, които, трябва да кажем, спасяват икономиката на Аржентина през 90-те години от колапс. Попър умира на тридесет и пет години. Намират тялото му в Буенос Айрес. Обстоятелствата около смъртта му са неизвестни, предполага се, че е бил отровен.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.