вторник, август 27, 2019

Сайтове за сравняване на цени – какво трябва да знам?

ИЗТОЧНИК: ПРАВАТА МИ.БГ

АВТОР: Ивана Илчева - студентка по право в Софийския университет.

Преди време с приятеля ми щяхме да ходим на почивка във Велинград. Влязох в интернет да потърся хотел и моментално бях засипана от безброй различни оферти, крещящи реклами и пикантни предложения. По телевизията бях гледала за сайтове за сравняване на цени, затова реших да пробвам и аз. Останах доволна, но все пак се зачудих как работят тези сайтове, откъде всеки път се сдобиват с “най-добрата” оферта и няма ли някаква уловка в цялата работа?

Какво представляват сайтовете за сравняване на цени?

Освен за хотели, има сайтове за сравняване на цените на най-различни продукти – коли, застраховки, самолетни билети, техника, парфюми, спортни стоки и какви ли още не. След като вляза в съответния сайт, избирам от менюто марката, цената и определени качества, които търся в стоката.

Важно! Трябва да знам, че в повечето сайтове, след като кликна на избраната от мен оферта, е възможно да бъда пренасочен към друг сайт, в който ще се извърши самата покупка.

Всеки сайт за сравняване на цени изисква да попълня различни характеристики (ориентировачна цена, модел, марка, скоростна кутия, двигател и т.н. напр.) на стоката, като те зависят от това, коетото търся. Използват се най-вече за стоки с различни особености като автомобили и застраховки, защото спестяват време при проучването на офертите. Добре е да знам, че сайтовете за сравняване не включват абсолютно всички предложения и оферти, които могат да бъдат намерени в мрежата. Някои търговци не искат да бъдат включени, а предпочитат да работят самостоятелно. Тъй като е възможно да настъпят промени и информацията да се окаже неточна, не бива да се предоверявам. Най-добре е, ако изпитвам съмнения, да се свържа със самия търговец (например собственика на колата).

Най-важните неща, които трябва да знам

Като потребител имам право на информация за стоките и услугите, за които плащам. Сайтовете за сравняване на цени обикновено взимат информацията от препращащия сайт и поради тази причина понякога е възможно тя да бъде непълна или неточна. Тъй като в случая говорим за електронна търговия, при която не винаги имам възможност да попитам продавача относно конкретните неща, които ме интересуват, е важно ключовите елементи да бъдат посочени. В случая това са основните характеристики на стоката или услугата и нейната окончателна цена с включени всички данъци и такси. Ако все още не ми е съобщена цялата сума, която трябва да платя, то трябва да е посочен начинът, по който тя се изчислява. В случая със сайтовете за сравняване на цени, те обикновено директно препращат към сайта-търговец и тъй като покупко-продажбата не се случва в сайта за сравняване на цени, няма как той да носи отговорността за нея. Поради тази причина най-важното задължение е да ми дават вярна и точна информация. В противен случай, имам право да подам жалба в Комисията за защита на потребителите. Повече информация за правата ми, когато пазарувам онлайн, мога да прочета тук.

Възможно е обаче поръчката да се извършва в самия сайт за сравняване на цени, без да ме препраща към друг сайт. Тогава е необходимо да бъде посочен начинът, по които мога да го прекратя договора за покупка.

Как работят отделните сайтове?

Всеки сайт си има собствени общи условия, с които трябва да се съглася преди да поръчам. Важно е да се запозная подробно с тях, защото иначе рискувам да си вкарам автогол. Добре е да прочета и условията на сайта, към който сайтът за сравняване на цени препраща. Тоест- да се запозная с условията на онзи сайт, в който ще се извърши същинската продажба

Важно е да знам, че не бива да се предоверявам на информацията, която чета онлайн, тъй като по-често сайтът не носи отговорност за точността на съдържанието публикувано от потребителите.

Всеки сайт е длъжен да качи общите си условия, ако все пак не успявам да ги намеря, добре е да се обърна към собствениците му. В случай, че ми откажат или не ми обърнат внимание, мога да подам жалба до КЗП тук.

Следят ли ме? Какво става с личните ми данни?

Често, когато пазарувам онлайн, трябва да въведа солидно количество информация за себе си – имена, телефон, електронна поща, адрес и пр. Това са мои лични данни. Основно те се обработват от администратора на лични данни (в случая – собствениците на сайта) при регистрация’ онлайн бюлетин, който често е рекламен имейл с различни оферти от сайта, който получавам през определен период от време; изследване на пазара и общественото мнение (което е доброволно и анонимно).
Сайтовете за предлагане на цени също трябва да защитават личните ми данни, които им предоставям. Най-важното, което трябва да знам е, че GDPR Регламентът ми дава право на достъп до личните ми данни и право те да бъдат изтрити, когато вече не са необходими. Освен това мога да възразя срещу обработването на данните ми, когато администраторът – в случая сайтът, няма правно основание за това, както и да огранича самото обработване. Вземи си бисквитка

Бисквитките представляват малки текстови файлове и служат на хората, стоящи зад сайта, като им дават възможност да го адаптират според предпочитанията на потребителите. Сайтовете за сравняване на цени използват най-вече временни и постоянни бисквитки. Временните се изтриват автоматично след затваряне на сайта, а постоянните се изчистват след определен период от време. Имам опция да забраня бисквитките, но в този случай ще виждам ограничено съдържание от сайта или няма да мога да използвам някои от опциите. В общите условия на сайта за сравняване на цени мога да получа повече информация за това дали и какви бисквитки събира. Аз съм продавач. Какво трябва да знам, преди да се включа към сайт за сравняване на цените?

Като собственик на сайт за електронна търговия често ми е минавало през ума да се включа към сайт за сравняване на цени. Това, което трябва да знам тук е, че най-вероятно ще трябва да плащам за рекламата, която сайтът за сравняване на цени ми прави. Това е и една от причините да няма гаранция за наличието на всички оферти в мрежата, тъй като не всички сайтове могат да си позволят да се включат към даден сайт за сравняване на цени. Възможно е също като търговец, който иска да предлага услугите си и в сайт за сравняване на цени, да трябва да плащамкомисионна на въпросния сайт за сравняване на цени за всеки нов клиент, който имам благодарение на този сайт. За какво трябва да внимавам?

От една страна, сайтовете за сравняване на цени не могат да ми гарантират, че дадената цена наистина е най-ниската съществуваща. Поради тази причина е добре да използвам повече от един сайт за сравняване на цени. От друга страна, цената не е всичко. Няма да спечеля много, ако веднага се хвърлям към най-евтината оферта. Разумно е внимателно да огледам продукта, да прочета мнения и коментари, да се чуя с продавача по телефона, преди да натисна големия цветен бутон “ПОРЪЧАЙ”. Основното предимство на онлайн търговията за мен като потребител е, че никой не ме притиска и имам време да обмисля покупката на спокойствие.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.