сряда, март 22, 2023

ИСУС ПРЕДИ ЕВАНГЕЛИЯТА / 4. ИЗКРИВЕНИТЕ СПОМЕНИ И СМЪРТТА НА ИСУС / СПОМЕНИТЕ ЗА СМЪРТТА НА ИСУС

АВТОР: БАРТ ЕРМАН

ПРЕВЕЛ ОТ РУСКИ: ПАВЕЛ НИКОЛОВ

АНОТАЦИЯ. От тази книга ще научите откъде са се появили разказите за живота на Исус от Назарет, влезли в каноничните Евангелия, как са се предавали устно десетилетия наред до момента на писмената им фиксация в свещени текстове и може ли да се доверяваме на спомена за тях като надеждно свидетелство.

Световно известният изследовател на Библията и на ранното християнство Барт Ерман се основава на най-новите изследвания на древните култури, на ранното християнство, на механизмите на паметта, на принципите на работа на мозъка и разказва как и защо спомените за живота и смъртта на Исус са се променяли с времето, преди да се появи и да се разрасне Църквата, изградено върху неговото име.

ДО ТУК:

УВОД / СПОМЕНЪТ И ИСУС

1. УСТНИТЕ ТРАДИЦИИ И УСТНИТЕ ИЗМИСЛИЦИ: СПОМЕНИ ЗА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА СПЪТНИЦИТЕ НА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА РАЖДАНЕТО И ДЕТСТВОТО НА ИСУС / СПОМЕНИ ЗА ЖИВОТА И СМЪРТТА НА ИСУС/ ИСТИНСКИТЕ СПОМЕНИ ЗА ИСУС

2. ИСТОРИЯ НА ИНВЕНЦИЯТА: ХЕРМАН САМУЕЛ РЕЙМАРУС / КРИТИКА НА ФОРМИТЕ: НАУЧЕН КОНТЕКСТ / НАЧАЛО НА КРИТИКАТА НА ФОРМИТЕ / НЕ СА ЛИ УЧЕЛИ НАИЗУСТ ПРЕДАНИЯТА? / „КОНТРОЛИРАНА“ ЛИ Е БИЛА ТРАДИЦИЯТА? / КАК СЕ РАЗПРОСТРАНЯВАЛИ ПРЕДАНИЯТА

3. СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ И ЗАПАЗИЛИТЕ СЕ ЕВАНГЕЛИЯ: КАК ИЗСЛЕДВАЛИ СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ / СПОМЕНИ ЗА БААЛ ШЕМ ТОВ / ИСУС И ОЧЕВИДЦИТЕ / ЕВАНГЕЛИЯТА И СВИДЕТЕЛСТВАТА НА ОЧЕВИДЦИТЕ / ЕВАНГЕЛИЯТА И НАЙ-ДРЕВНАТА ЦЪРКВА / СВИДЕТЕЛСТВОТО НА ПАПИЙ / ЕВАНГЕЛИЯТА В КРАЯ НА II ВЕК / ЗАЩО МАТЕЙ, МАРК, ЛУКА И ЙОАН? / ИСТИНСКИТЕ АВТОРИ НА ЕВАНГЕЛИЯТА

4. ИЗКРИВЕНИТЕ СПОМЕНИ И СМЪРТТА НА ИСУС: ПРОУЧВАНЕ НА ПАМЕТТА: В НАЧАЛОТО / „ЗАПОМНЯНЕ“, 1932 г. / ПО-НАТАТЪШНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / ПОМНИМ ЛИ СЪЩНОСТТА? / СЪЩНОСТТА НА СПОМЕНИТЕ ЗА СМЪРТТА НА ИСУС / ВЛИЗАНЕТО В ЕРУСАЛИМ / ОЧИСТВАНЕТО НА ХРАМА / МЕЧОВЕ В ГРАДИНАТА / СЦЕНАТА С ВАРАВА / РАЗКЪСВАНЕТО НА ЗАВЕСАТА В ХРАМА

СПОМЕНИТЕ ЗА СМЪРТТА НА ИСУС

Посочих само няколко примера за спомени, които изглеждат исторически неточни. Това са случаи на „изкривена“ памет. Те са могли да възникнат по различни пътища в годините между смъртта на Исус и написването на евангелията. Понякога християнските разказвачи са можели да измислят съзнателно истории, които след това разказвали на други хора. Някои измислици може да са принадлежали и на самите евангелисти. Ако това е така (а сигурност няма) и ако един човек съзнателно е създавал някаква измислица, давайки си сметка за недостоверността на разказа, това е вече чиста фантазия. Но е възможно хората, които измисляли истории, да са вярвали искрено в тях. Както вече казахме, ако вярваме, че нещо (дори и да е неправдоподобно) е станало, фантазията лесно може да се превърне в спомен, при което споменът ще бъде не по-малко ярък от спомена за реален факт.

Не е изключено много изкривени спомени да са се създавали и привеждали в употреба случайно. Лично аз смятам, че това е ставало често. А защо не? Това се случва на всяка крачка в живота ни. Разказите се появяват едва ли не на празно място. Нима преди две хиляди години е било иначе?

Но дали са се появявали измислиците съзнателно, с пълно разбиране на недостоверността, или случайно, с искрена вяра в достоверността, по-нататък те ставали част от паметта. За хората, които ги разказвали и преразказвали, тези истории били част от образа на Исус.

Споменът може да се изучава с цел да се разбере дали е станало определено събитие, и ако е станало, истинско ли е описанието в детайлите или само в общите черти. Но както вече казах, възможен е и друг ракурс: независимо от достоверността, да видим какво говори споменът за неговия притежател и за неговата жизнена ситуация? В глава 7 и глава 8 ще засегнем последния подход по-подробно. При това ще обсъдим не отделни инциденти от живота на Исус, а по-широки спомени за Исус, отразени в ранните християнски текстове. Но преди това ще ни остане още един въпрос: за устните култури и за това запазват ли своите предания по-точно от писмените култури. С това ще се заемем в следващата глава, където също така ще разгледаме изкривяването на паметта за живота и службата на Исус.

(Следва)

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Анонимни потребители не могат да коментират. Простащини от всякакъв род ги режа като зрели круши! На коментари отговарям рядко поради липса на време за влизане във виртуален разговор, а не от неучтивост. Благодаря за разбирането.